Miksi sotilaat ja kuninkaalliset käyttivät peruukkeja 1700-luvulla? Oliko peruukeilla jokin muu symbolinen arvo kuin esim. muodinmukaisuus?

Kysytty

Miksi sotilaat ja kuninkaalliset käyttivät peruukkeja 1700-luvulla? Oliko peruukeilla jokin muu symbolinen arvo kuin esim. muodinmukaisuus?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Miesten peruukkien käyttö 1700-luvulla oli oman aikansa muoti-ilmiö - ja varsin pitkäaikainen sellainen: peruukit olivat muotia 130 vuoden ajan. Tapa sai alkunsa Ranskassa jo 1600-luvun puolella. Merkittävä peruukkimuodin airut oli kuningas Ludvig XIV, jolla valtaan noustessaan oli pitkät ja paksut hiukset. Kuningas oli ylpeä hiuksistaan, ja kun ne alkoivat ohentua, hän kompensoi menetystään hiuslisäkkein ja lopulta turvautumalla täysperuukkiin. Englannissa muoti vakiintui restauraation aikaan. Siellä kuningas Kaarle II alkoi käyttää mustaa peruukkia, kun hänen omat hiuksensa alkoivat harmaantua.

Peruukkimuodin kulta-aikaa oli 1700-luku. Näyttäviä, suuria peruukkeja, jotka saattoivat olla hyvinkin kalliita, kohdeltiin merkittävinä sijoituksina ja arvokkaana omaisuutena. Jälkisäädöksissä peruukit huomioitiin arvotavarana ja ne olivat myös merkittäviä statussymboleja. Peruukkivarkaudet olivat tavallisia, ja pikkurikolliset saattoivat keksiä hyvinkin nokkelia tapoja riistää tekotukka pahaa-aavistamattoman kadulla kulkijan päästä. Ne, joilla ei ollut varaa peruukkiin (ja jotka eivät halunneet turvautua laittomiin keinoihin sellaisen hankkimiseksi), mutta jotka kuitenkin halusivat olla muodinmukaisia, yrittivät saada omat hiuksensa näyttämään mahdollisimman peruukkimaisilta.

Vuonna 1765 Lontoossa peruukintekijät vetosivat kuninkaaseen saadakseen ajettua läpi lakiehdotuksen, joka olisi tehnyt peruukin käyttämisestä pakollista koko aikuisväestölle. Vetoomus ei kuitenkaan tuottanut tulosta. Tästä huolimatta peruukintekijöille riitti yllin kyllin töitä vielä yli 20 vuodeksi. Omat hiukset alkoivat syrjäyttää tekotukkaa 1790-luvulle tultaessa, ja samalla lyhyistä hiuksista tuli uusi kansainvälinen miesten muoti.

Lähde:
Richard Corson, Fashions in hair : the first five thousand years