Miksi sokerijuurikasta ei voi käyttää samalla tavoin kuin lanttua, porkkanaa ja punajuurta, siis raasteena ja laatikkona? Entä jos lisäisi lanttulaatikon…

Kysytty

Miksi sokerijuurikasta ei voi käyttää samalla tavoin kuin lanttua, porkkanaa ja punajuurta, siis raasteena ja laatikkona? Entä jos lisäisi lanttulaatikon sekaan sokerijuurikasta, tulisiko siitä makeahkoa eikä siirappia tarvitsisi lisätä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sokerijuurikas on kehitetty sokerikasviksi juurikkaasta. Kun punajuuresta on sen pitkän viljelyn aikana kehitetty meheväjuurisia lajikkeita, jotka eivät helposti puudu, on sokerijuurikkaan jalostustyössä pyritty tyydyttämään sokeriteollisuuden tarpeita. Sokerijuurikas on sitkeäkuituinen eikä maukkaudessa vedä vertoja esimerkiksi punajuurelle tai muille Suomessa viljellyille juureksille. Sitä käytetään paljon karjanrehuna.
1920-1930-luvulla keittokirjoissa oli joitain ohjeita: Sokerijuurikeitto, Keitetyt sokerijuuret, Sokerijuurimuhennos, Marjapuuro sokerijuurikkaan kera, Puolukkahilloke sokerijuurikkaan kera. Toisen maailmansodan aikaisissa pula-ajan keittokirjoissa ei noita ohjeita enää löydy. Kahvinkorvikkena ja siirapin tekoon sitä vielä käytettiin.
Vuonna 2002 Suussa sulavaa Hämeestä-projekti tarjosi pitkään haudutettua karitsan entrecotea sokerijuurikas-lanttu-porkkanakakun kera.

Lisätietoja voisi saada Martoilta https://www.martat.fi/ taikka Viikin tiedekirjastosta, jonka alaan sekä kotitalous että maatalous kuuluvat.

0 ääntä
Asiasanat

Kommentit