Koirat kirjastossa

Kysytty

Miksi siis toisiin kirjastoihin saa viedä koiran ja toisiin ei, mikä on se perimmäinen syy? Eikö olisi loogista, että kirjastoihin yleensä joko saa ottaa koitan mukaan tai ei saa ottaa koiraa mukaan. Minulla pieni koira, joka menee sylissä, mutta en voi jättää sitä yksin kotiin pidemmäksi aikaa. Poikkeaisin joskus lähikirjastossa Stoassa, mutta mahdotonta. Metromatkan päässä Kontulan kirjastoon taas matkat maksaa. Eläkeläiselle se tuntuu.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Osa kirjastojen asiakkaista on allergisia koirille. Siksi Helsingin kaupunginkirjasto on pyrkinyt takaamaan, että osassa kirjastoista voi asioida ilman pelkoa allergisista reaktioista. Kirjastot on valittu siten, että niitä olisi tasapuolisesti ympäri kaupunkia. Apulaisoikeusasiamies on osoitteesta https://www.oikeusasiamies.fi/fi/ratkaisut/-/eoar/4595/2015 löytyvässä ratkaisussaan pitänyt menettelyä ”toisaalta allergisten asiakkaiden oikeuksien ja toisaalta myös asiakkaiden koirien läsnäolon suhteen riittävinä ja oikeasuhtaisina”.

Kirjasto joutuu tässä – niin kuin monissa muissakin asioissa – tasapainottelemaan kahden asiakasryhmän toisistaan poikkeavien tarpeiden välillä.

4 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Jos kirjaston ovessa ei ole näkyvää varoitusta koirista, allerginen voi mennä vahingossa sisään ja sairastua. Minulla kävi näin, ei edes juolahtanut mieleeni, että jotain niin hullua voisi olla kuin elukat kirjastossa, Eiväthän ne lue. Mistä voin hakea korvausta sairastumisesta