Miksi sanotaan, että kaupunkien itäosissa asuu enimmäkseen huonompiosaista väkeä kuin muualla kaupungissa?

Kysytty

Miksi sanotaan, että kaupunkien itäosissa asuu enimmäkseen huonompiosaista väkeä kuin muualla kaupungissa? Joskus olen kuullut sanottavan, että slummit sijaitsisivat aina kaupunkien itäosissa. Jos näin on, miksi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseessä on tänäkin päivänä todellinen ilmiö, joka todennäköisesti juontuu teollistumisen ajoilta. Suurin osa länsimaisista kaupungeista sijaitsee keskileveysasteilla, joissa vallitseva tuulen suunta on lännestä itään. Monenlaiset ilmansaasteet olivat 1800-luvulla ja 1900-luvun alussa länsimaissa suurempi ongelma kuin nykyään, ja tuulet kuljettivat myös tehtaiden saasteita itään päin. Etenkin suurkaupunkien itäiset kaupunginosat kärsivät näin ilmansaasteista huomattavasti enemmän kuin läntiset. Kaupunkien yläluokka ja keskiluokka halusivat luonnollisesti asettua asumaan vähemmän saasteista kärsivään länteen. Näin itä jäi yleensä huonompiosaisten asuinalueeksi, heillä kun ei ollut niin suurta mahdollisuutta valita asuinpaikkaansa.

Vaikka ilmansaasteet eivät nykyään vaikuta asumiseen näin laajasti, kertautumisvaikutusten vuoksi eri asuinalueet ovat silti tänäkin päivänä usein samalla tavalla leimautuneita kuin sata vuotta sitten. Näin on varsinkin niissä tapauksissa, joissa eriarvoistuminen oli jo ehtinyt pitkälle, ja kehitystä oli vaikea pysäyttää. Tästä johtuu, että ainakin länsimaisten kaupunkien itäpuolet ovat todennäköisesti edelleen vähemmän arvostettuja kuin länsipuolet.

Esimerkiksi tämä tutkimus vuodelta 2016 selittää asiaa:

https://www.bristol.ac.uk/efm/news/2016/east-ends-of-cities-poorer-than-west-due-to-industrial-revolution-pollution.html