Miksi Ruotsissa on kuollut jo satoja ihmisiä koronaan, mutta Suomessa vain kymmeniä? Tai miksi Yhdysvalloissa jo yli 10 000, mutta Venäjällä vain noin 60?

Kysytty

Miksi Ruotsissa on kuollut jo satoja ihmisiä koronaan, mutta Suomessa vain kymmeniä? Tai miksi Yhdysvalloissa jo yli 10 000, mutta Venäjällä vain noin 60?

Vastaus

Vastattu

SARS-CoV-2 –viruksen aiheuttaman pandemian uhriluvut vaihtelevat suuresti maittain ja alueittain. On vaikea antaa selkeää syytä, miksi tauti on runnellut toisia alueita pahemmin kuin toisia: https://www.bbc.com/future/article/20200401-coronavirus-why-death-and-mortality-rates-differ. Esimerkiksi Pohjois-Italian korkeisiin lukemiin saattavat olla syynä muun muassa Italian korkea ikärakenne, antibioottiresistenssi ja tupakointi:

Ruotsin surulliset luvut taas selittyvät osittain sillä, että Ruotsissa virus on päässyt leviämään vanhainkodeissa. Suomessa epidemia on viikon pari jäljessä muita Pohjoismaita, joten Suomi pääsi tekemään rajoituksia jo varhaisessa vaiheessa, millä on ollut vaikutusta uhrilukuihin.

Tässä artikkelissa pohditaan, miten epätasa-arvo terveydenhoidossa on yksi syy Yhdysvaltain ja erityisesti New Yorkin korkeisiin lukemiin: https://edition.cnn.com/2020/04/11/opinions/new-york-hit-hard-coronavirus-sepkowitz/index.htmlVenäjällä tapaukset ovat nousussa ja on oletettavaa, että todelliset lukemat ovat paljon korkeammat kuin viralliset luvut.

Lopuksi on syytä tähdentää, että tiedämme SARS-CoV-2 –viruksesta ja sen aiheuttamasta taudista vielä kovin vähän.