Miksi ruotsalaishiihtäjillä on valkoiset kisa-asut?

Kysytty

Miksi ruotsalaishiihtäjillä on valkoiset kisa-asut?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ruotsalaisen valkoisen hiihtoasun taustalla on tarina. Ensimmäinen valkoisessa puvussa kilpaillut oli Per Erik Hedlund, joka saapui starttiin olympialaisissa St. Moritzissa vuonna 1928 valkoisessa kevyessä hiihtoasussa, jonka hänen kotipaikkakuntansa naiset olivat hänelle ommelleet. Hiihtomaajoukkueen johtajat yrittivät kieltää häntä hiihtämässä valkeassa asussa, muut kilpailijat kun hiihtivät paksuissa harmaissa vaatteissa. Lopulta kunnon riitelyn jälkeen Per Erik sai kuitenkin startata valkoisissaan ja kevätauringon lämmössä hän pärjäsi kevyemmässä hiihtoasussaan niin hyvin, että voitti kilvan ylivoimaisesti ja saavutti Ruotsin ensimmäisen hiihtomitalin olympialaisissa talvikisoissa. Tarinan mukaan hän maaliin saavuttuaan sanoi yhdelle pomoista: "Nu dög dräkten va, gubbjävel."

Tästä eteenpäin ruotsalaiset ovat hiihtäneet valkeassa asussa, muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Ja on heillä ollut Per Erikin kaltaista menestystä valkeissa asuissaan myöhemminkin.

Tämä kertomus löytyi lehtiartikkelista, jossa ruotsalaisen hiihtomaajoukkueen johdossa pitkään mukana ollut Per-Åke Yttergård sen kertoi, https://www.kollega.se/skidlandslagets-fargval.