Miksi Rooman valtakunnasta tuli niin menestyksekäs?(imperiumi) Voi vastata tietysti ihan listauksella ja vinkata kirjoja, joissa aiheesta löytyisi lisää.

Kysytty

Miksi Rooman valtakunnasta tuli niin menestyksekäs?(imperiumi) Voi vastata tietysti ihan listauksella ja vinkata kirjoja, joissa aiheesta löytyisi lisää.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Koulun oppikirjoissa on yleensä hyvin kiteytettynä tällaiset syyt. Rooman valtakunnan suuruuteen johtaviksi asioiksi on usein arveltu ensinnäkin vahvaa armeijaa, jonka avulla valloitettiin ensin lähialueet, sitten kauempaa maita. Sotataito ja sen kehitys loivat edellytykset maailman valloitukselle. Diplomatian avulla lähikansat ja osin kauemmatkin saatiin integroitua roomalaisiksi, antamalla mm. enemmän oikeuksia valloitetuille kuin aiemmin oli ollut tapana. Rakennustekniikka oli kehittynyttä, roomalaiset rakensivat tieverkon (joka mahdollisti sotajoukkojenkin liikkumisen), tämä antoi mahdollisuuden tehokkaaseen viestintään, tieto kulki lähettien mukana tieverkkoa avulla, vesijohtojärjestelmä toi vaurautta ja hyvinvointia sekä näyttävät julkiset rakennukset todistivat herättivät kunnioitusta. Valtakunnan hallintoa organisoitiin tehokkaasti. Roomalainen uskonto oli melko avointa muille vaikutteille eikä juurikaan yrittänyt käännyttää, ellei vieraista vaikutteista ollut uhkaa poliittisesti. Kulttuurinen mahti nosti roomalaisten ja roomalaisuuden statusta, joten kukoistava kulttuurikin osallistui roomalaisen valtakunnan laajenemiseen. Tässä osasia, jotka yhdessä mahdollistivat Rooman valtakunnan kasvun, muita tekijöitä löytyy myös.

Rooman historiasta löytyy tietoa (suomeksi Wikipediasta) ja seuraavilta sivuilta englanniksi

https://www.history.com/topics/ancient-history/ancient-rome

https://en.wikipedia.org/wiki/Ancient_Rome

https://www.khanacademy.org/humanities/ancient-art-civilizations/roman

Kirjallsuutta aiheesta:

Nathanael Harris Antiikin Rooma

Tuomisto Pekka sarja teoksia Rooman kuningasajasta eteenpäin.

Goldsworthy Adrian Rooman puolesta. Sotilaita, jotka loivat Rooman valtakunnan