Miksi Rooma on monikerroksinen? Miksi nykyinen maanpinta on niin paljon korkeammalla kuin ennen? Toki kaupungin väkiluku on vaihdellut vuosituhansien varrella,…

Kysytty

Hei! Miksi Rooma on monikerroksinen? Miksi nykyinen maanpinta on niin paljon korkeammalla kuin ennen? Toki kaupungin väkiluku on vaihdellut vuosituhansien varrella, mutta esimerkiksi San Clementen tapaus on silti outo - esim. joen tulvinta ei selitä kokonaisen kerroksen peittymistä siististi. Luin jostain, että rakennuksia olisi täytetty tarkoituksella ja rakennettu sitten päälle, mutta miten tämmöinen onnistuu tiheässä kaupunkirakenteessa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Seuraava vastaus ei sisällä juuri Roomaan liittyviä lisätietoja, koska kukaan vastaajista ei ole sellaisia ehtinyt tai osannut löytää. Kysymykseen on kuitenkin mahdollista vastata osittain yleistietämyksen perusteella. Toivottavasti seuraavasta on kysyjälle jotain hyötyä. Rooman historiaa käsittelevästä kirjallisuudesta voisi löytyä tarkempia tietoja. Tätä kirjallisuutta on julkaistu myös suomen kielellä suhteellisen runsaasti ja HelMet-kirjaston tietokanta tarjoaa etsimiseen hyvää apua.

Käytännössä melkein kaikki kaupungit kasvavat korkeutta siitä yksinkertaisesta syystä, että on yleensä halvempaa rakentaa vanhan päälle kuin poistaa ensin kaikki vanhat kerrostumat ja rakentaa sitten uutta neitseelliselle perustalle. Pitkäikäisissä kaupungeissa (tällä tarkoitetaan vuosisatojen, jopa vuosituhansien ikäisiä kaupunkeja) löydetään lähes aina vanhoja kerrostumia, jos esimerkiksi suurten maansiirtotöiden takia joudutaan kaivamaan syvälle ja alue joudutaan ensin tutkimaan arkeologisten löytöjen varalta. Kerrostumien muodostuminen ei edellytä tulvien kaltaisia luonnonmullistuksia, vaan kerrostumia syntyy paljon sen takia, ettei kaikkea vanhaa ole järkevää ruveta kaivamaan pois alta. Varsinkin aikaisemmin, kun talojen perustukset eivät olleet yhtä massiivisia kuin modernissa kaupunkirakentamisessa, riitti vanhan perustan tasoittaminen ja juuri tämän takia löytyy usein maa-aineksella täyttyneitä huoneita, kuten esimerkiksi Turussa on tapahtunut.

Maanpinnan nousu ihmisen toiminnan tuloksena voi tuntua yllättävältä, mutta yleensä nämä muutokset tapahtuvat niin hitaasti, ettei niitä huomata muutoin kuin kaivausten yhteydessä. Sellaistakin on tapahtunut, että veden äärelle perustetun kaupungin korkeutta on jouduttu nostamaan, koska vedenpinta on syystä tai toisesta noussut. Suomessa taas on maannouseman takia jouduttu satamia siirtämään kauas muinaisista keskuksista sen takia, että vesi on paennut maanpinnan yleisen nousun seurauksena.

Heikki Poroila