Rakennustaiteen tekijänoikeudet

Kysytty

Miksi rakennuksesta saa julkisella paikalla ottaa valokuvan jos rakennus itse ei ole kuvan kohteena vaan ns. taustalla, mutta sitten rakennuksen piirtäminen tai maalaaminen osaksi teosta on tekijänoikeuslain nojalla täysin kiellettyä? Miksi tekijänoikeuslaki ei koske samalla tavalla rajoittavasti rakennusten video- ja valokuvaamista?

Vastaus

Vastattu

Rakennuksen saa kyllä valokuvata, piirtää tai maalata, mutta rakennuksen fyysinen muuttaminen tai toisen täsmälleen samanlaisen rakennuksen rakentaminen on kiellettyä, jos rakennus täyttää teoksen tuntomerkit. Tosin rakennustakin saa tekijän luvatta muuttaa, jos se on teknisistä syistä tarkoituksenmukaista. Tekijänoikeuslaki Pykälä 25 e

"Tekijänoikeuslain mukaan sillä, joka on luonut kirjallisen tai taiteellisen teoksen, on tekijänoikeus teokseen. Suojattuja teoksia ovat mm. valokuvateos tai muu kuvataiteen teos, rakennustaiteen, taidekäsityön tai taideteollisuuden teos, kartta, selittävä piirustus, graafinen tai plastillinen teos, tietokoneohjelma tai muu teos.

Tekijänoikeus suojaa luovan työn sisältöä, muotoa, jossa teos ilmenee. Teoksen idea, aihe tai tietosisältö eivät saa suojaa. Tekijänoikeuslaissa säädetään myös valokuvan suojasta.

Kuvataiteen teoksia ovat maalaus-, kuvanveisto-, piirros-, tekstiilitaiteen ja grafiikan teokset, installaatiot, ympäristötaideteokset ja muut vastaavat. Video- tai multimediateos on yleensä audiovisuaalinen teos. Se, onko kyseessä kuvataiteen teos vaiko audiovisuaalinen teos, ratkaistaan tapauskohtaisesti.

Kuvataiteen teoksen on suojaa saadakseen ylitettävä teoskynnys, eli teoksen on oltava itsenäinen ja omaperäinen. Korkeaa taiteellista laatua ei kuitenkaan edellytetä, minkä vuoksi kuvataiteen teosten osalta teoskynnys on ollut matala.

Tekijänoikeudelliselta kannalta sillä ei ole merkitystä, mille materiaalille kuva on painettu. Myös pyyhkeeseen painettu piirros voi olla itsenäinen ja omaperäinen teos. Tavanomainen taittosuunnitelma ei ole sen sijaan saanut teossuojaa.

Valokuvateos on valokuvaamalla tai valokuvaamiseen verrattavin tavoin valmistettu teos. Teoksina suojataan ne valokuvat, jotka ylittävät teoskynnyksen. Tekijänoikeusneuvosto on todennut teoskynnystä koskevassa lausunnossaan TN 2013:3, että Kalle Kultalan vuonna 1961 ottama uutisvalokuva presidentti Urho Kekkosesta Havaijilla ylittää teoskynnyksen.

Teoskynnyksen alle jäävät valokuvat suojataan tavallisina valokuvina. Valokuvalla on teosta lyhyempi suoja-aika." Kuvasto.fi kuvaoikeuksien ABC

Toisen taideteoksen luominen esim. maalaus, on rakennuksen käyttämistä inspiraationa. Se ei ole kappaleen valmistamista julkiseen käyttöön.

"TEOKSEN MUUNTELU SEKÄ KAPPALEIDEN VALMISTAMINEN: Tein eräästä valokuvasta maalauksen, joka muistuttaa valokuvaa hieman yksityiskohdiltaan. Loukkasinko valokuvaajan tekijänoikeutta?

Jos teosta vapaasti muuttaen on saatu aikaan uusi ja itsenäinen teos, tekijän oikeus ei tekijänoikeuslain mukaan riipu tekijänoikeudesta alkuperäisteokseen. Toisin sanoen, jos maalauksesi ylittää teoskynnyksen eli täyttää itsenäisyys- ja omaperäisyyskriteerit, saat tekijänoikeuden luomaasi teokseen. Tällöin et tarvitse lupaa alkuperäiseltä taiteilijalta.

Teoskynnyksen ylittyminen arvioidaan teoskohtaisesti. Jos kynnys ei ylity, tarvitset luvan valokuvaajalta." Kuvasto.fi