Miksi pojat luulevat, että tytöt tykkäävät heistä, jos he esittävät jotain mitä eivät ole?

Kysytty

Miksi pojat luulevat, että tytöt tykkäävät heistä, jos he esittävät jotain mitä eivät ole?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ihastumisen ja tykkäämisen taustalla vaikuttavat lait ovat suuri mysteeri. Ihmiset ihastuvat toisissa ihmisissä eri asioihin, kukin omalla tavallaan ja eri syistä. Monesti ihastumista ei voi myöskään välttää, jos se vain päättää sattua kohdalle. Kyse on valtavan voimakkaasta tunteesta, joka saa aikaan niin viatonta punastumista kuin joskus yrityksen esittää jotain muuta kuin on.

Selitystä sille, miksi ihmiset esittävät roolia voidaan etsiä monesta suunnasta. Roolinvetäminen saattaa tuntua muista kovin tyhmältä ja merkityksettömältä, mutta on sillä toisaalta tarkat tehtävänsäkin.

On kovin tavallista esittää itsensä jonain muuna tai parempana kuin on varsinkin silloin, kun haluaa tehdä toisiin ihmisiin mahdollisimman hyvän vaikutuksen. Monet pojat ja mikseivät tytötkin uskovat, että esittämällä jollakin tavalla erinomaista voitetaan muiden luottamus ja saadaan kenties muut ihastumaan helpommin. Siksi on yleistä, että ihastunut ihminen koettaa saada ihastuksen kohteensa kiinnostumaan itsestään esittämällä itsensä "parempana" kuin on. Toisaalta esittämisen taustalla saattaa olla myös epävarmuus. Vahvalla roolilla halutaan esimerkiksi peittää oma ujous.

Roolinvetäminen on pitkässä juoksussa kovin raskasta, ja sen on tapana myös paljastua lopulta. Onkin hyvä muistaa, että muiden ihmisten todellinen luottamus voitetaan lopulta aina olemalla rehdisti oma itsensä.

Joka tapauksessa ihastuminen ja tykkääminen ovat hienoja ja kauniita asioita, mutta niiden taustalla vaikuttavat syyt ovat usein kovin tuntemattomat.

Seurustelusta, ihastumisesta ja tykkäämisestä on luonnollisesti paljon kirjallisuutta. Esimerkkeinä voi mainita seuraavat:

Corey, Peter: Tykkää… ei tykkää… tykkää. Helsinki, Helsinkimedia 2001.
Tytöt ja pojat. Käsikirja kiinnostuneille. Helsinki, Otava 2001.

Voit kysellä teosten saatavuutta omasta kirjastostasi. Turun kaupunginkirjaston kokoelmaa voit tarkastella puolestaan täältä: http://www.turku.fi/aino

Myös Mannerheimin lastensuojeluliiton nettisivuilla on tietoa seurustelun ja ihastumisen ”pelisäännöistä”: http://www.nuortennetti.fi/seurustelu_tieto2.php