Miksi Pohjois-Korean edellinen johtaja Kim Jong-il oli usein pukeutunut siihen vetoketjutakkiin ja sen värisiin housuihin? Joskus Kimillä oli Mao-puku. Mutta…

Kysytty

Miksi Pohjois-Korean edellinen johtaja Kim Jong-il oli usein pukeutunut siihen vetoketjutakkiin ja sen värisiin housuihin? Joskus Kimillä oli Mao-puku. Mutta en ole nähnyt missään kuvassa länsimaista pukua.

Hänen isä Kim Il-sung pukeutui usein länsimaiseen pukuun. Toisinaan hänellä oli Mao-puku. Nykyinen johtaja Kim Jong-un on välillä puku päällä ja välillä on Mao-puku.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

En valitettavasti löytänyt kysymykseesi vastausta. Ilmeisesti syytä Kim Jong-ilin pukeutumistyyliin ei ole koskaan kerrottu.

Samaa asiaa on ihmetelty ja pohdittu esimerkiksi Daily NK -lehden artikkelissa vuonna 2006. Artikkelissa mainitaan, että Kim Jong-ilin vaatetus on herättänyt keskustelua lehdistössä ja suosiota kansan keskuudessa. On myös arvailtu, voisiko syynä pukeutumistyyliin olla jokin fyysiseen olemukseen liittyvä asia, jota vaatetuksella on haluttu peitellä.
(Lähde: Kim Jong Il, A Bigger Potbelly When Dressed in a Suit? - Daily NK )

Kim Jong-ilin pukeutumistyyli on myös synnyttänyt muotitrendejä:

N.Korea leader sets world fashion trend, Pyongyang claims | The Independent | The Independent

Muutamia teoksia, joissa käsitellään Kim Jong-iliä:

Fischer, Paul: Rakastettu johtaja ylpeänä esittää (2015)

Fujimoto, Kenji: Diktaattorin keittiömestari: japanilaiskokki Pohjois-Korean Hovissa (2014)

Shaw, Karl: Hullut diktaattorit! (2007)