Miksi PIN:iä ei voi vaihtaa netissä kirjautuessa koska olen ilmeisesti unohtanut sen? olen kyllä sillä kirjautunut kirjaston nettikoneille.Vai onno siihen…

Kysytty

miksi PIN:iä ei voi vaihtaa netissä kirjautuessa koska olen ilmeisesti unohtanut sen? olen kyllä sillä kirjautunut kirjaston nettikoneille.Vai onno siihen riittänyt pelkkä lainauskorttini tunnusnumero ?

Vastaus

Vastattu

Hei, kun et ole kohdistanut kysymystä millekään tietylle kirjastolle, yksiselitteisen vastauksen antaminen on vaikeaa, kirjastojen käytännöt hiukan vaihtelevat. Joissakin kirjastoissa voi olla mahdollista kirjautua koneille pelkällä kirjastokortin numerolla.

Yleisperiaate Suomen kirjastoissa on, että PIN-koodi täytyy aina vaihtaa kirjastossa siten, että vaihtaja todistaa ensin henkilöllisyytensä kuvallisella henkilöllisyystodistuksella. Tällä on haluttu välttää tilanne, jossa lainaajan kortti hakkeroidaan vieraan käytettäväksi. Kirjastossa järjestelmä on suljettu, eikä siihen pääse käsiksi samalla lailla kuin verkossa oleviin henkilötietoihin. Kysymys on siis jokaisen tietoturvasta.

Yksinkertaisinta on piipahtaa kirjastossa ja hoitaa vaihto siellä.

Heikki Poroila