Miksi Pietarsaaren nimi on suomeksi Pietarsaari ja ruotsiksi Jakobstad? Keneen Pietariin nimessä viitataan? Tiedän, että Jakobstad viittaa Jakob de la Gardieen…

Kysytty

Miksi Pietarsaaren nimi on suomeksi Pietarsaari ja ruotsiksi Jakobstad? Keneen Pietariin nimessä viitataan?

Tiedän, että Jakobstad viittaa Jakob de la Gardieen, jonka vaimo Ebba Brahe nimesi kaupungin miehensä mukaan. Olen myös jostain lukenut, että Pedersören kunnan nimi on jonkinlainen outo käännös Peurasaaresta. Pietarsaaressa on katu, jonka suomenkielinen nimi on Pietarinpuistikko ja ruotsinkielinen nimi Pedersesplanaden. Juontaako tämä Pietari jotenkin Pedersörestä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pietarsaaren kaupungin suomenkielinen nimi on peräisin Pietarsaaren emäpitäjän Pedersören nimestä. Pietarsaaren kaupunginkirjastosta kerrottiin, ettei yhteydestä johonkuhun Pietari-nimiseen ole tietoa.

Pietarsaaren kaupungin kotisivuilta löytyy pdf-dokumentti, http://www.jakobstad.fi/jbst/upload/doc/2.tietoa_pietarsaaresta_06_fi.p… , jossa kerrotaan, että Pietarsaaren kaupunki perustettiin Pedesören suurpitäjän vanhaan satamaan. Kaupungin suomenkieliseksi nimeksi vakiiintui Pietarsaari, koska järviseudun tervantuottajat käyttivät edelleen vanhan suurpitäjän nimeä.