Miksi paljon tilattujen kirjojen laina-aika voisi olla vain 10 päivää (tai viikko). Kirjojen kierto nopeutuisi ja asiakkaat olisivat tyytyväisempiä.

Kysytty

Miksi paljon tilattujen kirjojen laina-aika voisi olla vain 10 päivää (tai viikko). Kirjojen kierto nopeutuisi ja asiakkaat olisivat tyytyväisempiä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Palauteviestit pääkaupunkiseudun kirjastoille kannattaisi lähettää joko HelMet-verkkokirjaston ( http://www.helmet.fi/ ) etusivulla olevan Palaute-linkin tai kunkin kaupunginkirjaston kotisivuilla olevien palautelinkkien kautta. Tämä valtakunnallinen Kysy kirjastonhoitajalta -palvelu on tarkoitettu tietopalvelukysymyksille, eivätkä tänne lähetetyt kysymykset yleensä päädy palautteita käsittelevälle henkilökunnalle. Yritän nyt kuitenkin vastata palautteeseenne täältä käsin.

Aineiston laina-aikoja yhtenäistettiin, kun HelMet-kirjastojen käyttösäännöt uudistettiin 15.5.2008. Tällöin päädyttiin kahteen laina-aikaan, katso käyttösäännöt: http://www.helmet.fi/search~S9*fin/k

"Yleinen laina-aika on 28 vuorokautta.
Poikkeukset yleisestä laina-ajasta:
Bestseller-aineisto seitsemän (7) vuorokautta
DVD-levyt ja videokasetit seitsemän (7) vuorokautta
Kysytyimpien musiikki cd-levyjen laina-aika voi olla seitsemän (7) vuorokautta."

Kysytyistä kirjoista kirjastot siis sijoittavat niteitä myös 7 vrk:n bestsellereiksi nimenomaan siksi, että asiakkailla olisi mahdollisuus myös saada paljon varattuja nimekkeitä nopeastikin. Bestseller-järjestelmän onkin saanut käyttäjäkunnalta paljon kiitosta.

Varattavilla niteillä taas ei voi olla vaihtelevia laina-aikoja, koska varatessaan aineistoa asiakkaan täytyy voida tietää, minkäpituisen laina-ajan varaukselleen saa.