Miksi oliivipuuistutuksia rinteissä rajataan kivimuurein?

Kysytty

Miksi oliivipuuistutuksia rinteissä rajataan kivimuurein esimerkiksi Kroatian Otok Ciovossa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Etelä-Euroopan oliivinviljelijöillä oli jo antiikin aikaan monta syytä kivimuurien rakentamiseen. Muureilla eroteltiin eri perheille tai suvuille kuuluvat puut toisistaan, ja samalla määriteltiin mitkä puut vanhemmat tulisivat luovuttamaan lapsilleen näiden aikuistuttua. Lisäksi muurit suojasivat puita vähentämällä eroosiota eli etupäässä sateiden aiheuttamaa maan kulumista. Tämän ohella muurit estävät liekkien leviämistä tulipalon syttyessä. Alueella laiduntava karja ei myöskään pääse muurien rajaamalle alueelle.

Nykyään vanhat kivimuurit ovat usein osa suojeltua perinnemaisemaa. Niiden monituhatvuotinen käyttö on luonut alueiden kasveille ja eläimille omanlaisensa elinympäristön, jota suojellaan myös biodiversiteetin takia.

Lähteet:

Eurostat 2013: Agriculture - landscape features. https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Archive:Agriculture_-_landscape_features&oldid=158205#Hedges.2C_tree_lines_and_stone_walls

Mancomunitat Taula del Sénia 2018: The Agricultural System Ancient Olive Trees Territorio Sénia. http://www.fao.org/3/CA3148EN/ca3148en.pdf