Miksi Olavinlinna on saanut nimensä Pyhän Olavin mukaan?

Kysytty

Miksi Olavinlinna on saanut nimensä Pyhän Olavin mukaan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kun kyseessä on keskiaikainen ritarilinna, sen nimi selittynee yksinkertaisesti sillä, että Norjan kuningasta Olavia pidettiin läntisen kirkon piirissä kaikkien ritarien suojelupyhimyksenä. Sen laajempaa tai syvällisempää selvitystä linnan nimestä en onnistunut löytämään sen enempää kirjoista kuin verkkolähteistäkään. Tässä otteita:

"Päälinnan rakennustyöt aloitettiin 1475. Tällöin linnanherrana toimi Eerik Akselinpoika Tott, joka oli perehtynyt Keski-Euroopassa linna-arkkitehtuuriin.--- Tott päätti nimetä linnan Pyhän Olavin mukaan. Norjan kuningas Pyhä Olavi on kaikkien ritareiden suojelupyhimys." ( https://fi.wikipedia.org/wiki/Olavinlinna )

"Kaupungin perusta alkoi kehittyä, kun Eerik Akselinpoika Tott perusti Olavinlinnan Kyrönsalmen saarelle vuonna 1475. Olavinlinnan suojeluspyhimys oli norjalainen viikinkikuningas Pyhä Olavi, jonka mukaan valtakunnan itärajan suojaksi Ruotsin ja Venäjän rajalle rakennettu sotalinna nimettiin. Tänä päivänä Olavinlinna on maailman pohjoisin keskiaikainen toiminnassa oleva linna." ( https://www.savonlinna.fi/savonlinna-tietoa/historiaa )

"Olavinlinnan rakentamisessa kuvastui myös läntisen ja itäisen kirkkokunnan valtakamppailu. Idän kirkkoa pidettiin suoranaisena uhkana Suomen kirkolle, joka sen vuoksi tuki voimakkaasti Eerik Akselinpojan rakennustöitä. Linna sai nimen Pyhän Olavin linna. Torneilla oli omat nimikkopyhimuksensä. Valtakunnan suojelupatronuksen nimi on säilynyt meidän päiviimme saakka Pyhän Eerikin tornin nimessä." (500-vuotias Olavinlinna / Antero Sinisalo. Helsinki, Museovirasto, 1976)

"Eerik Akselinpoika valitsi linnan suojeluspyhimykseksi norjalaisen Pyhän Olavin, joka oli kaikissa Pohjoismaissa suosittu pyhimys. Linna saikin nimekseen Pyhän Olavin linna. Ruotsin kielessä nimeksi vakiintui Uusi linna (Nyslott) vastakohtana Viipurin vanhalle linnalle. (Olavinlinna : kivestä syntyi laulu / kuvat & teksti Juhani Seppovaara. Helsinki : Rakennustieto, 2001)

Runsaasti lisää tietoa linnan rakentamisesta ja muusta historiasta - joskaan ei sen enmpää sen nimestä - löytyy esimerkiksi vanhasta teoksesta Olavinlinna : kertomus linnan rakennuksista / tehnyt ennen linnan korjaamista 1872-1877 J. R. Aspelin. Porvoo : Werner Söderström, 1886.