Miksi nykyään eri automerkkien korit muistuttavat enemmän toisiaan kuin vielä 20 vuotta tai ei ehkä ihan niinkään kauan sitten? Ennen eri automerkit tunnisti…

Kysytty

Miksi nykyään eri automerkkien korit muistuttavat enemmän toisiaan kuin vielä 20 vuotta tai ei ehkä ihan niinkään kauan sitten? Ennen eri automerkit tunnisti helposti ulkomuodon perusteella mutta nykyään kaikki tuntuvat näyttävät enemmän toisiltaan.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ilmiön taustalla on pyrkimys vähentää polttoaineen kulutusta. Auton korin muotoilu mahdollisimman aerodynaamiseksi todettiin 1990-luvulla kustannuksiltaan edullisimmaksi tavaksi pyrkiä tähän tavoitteeseen. Korimallien suunnittelijat työskentelevät nykyään tiiviisti yhteistyössä insinöörien kanssa. Tietokonepohjainen suunnittelu, aerodynaamiset laskelmat ja tuulitunnelitestit asettavat muotoilulle tiukat rajat, minkä takia eri automerkkien ulkoasu väkisinkin muistuttaa toisiaan. Merkkikohtaiseen erottumiseeen pyritäänkin nykyään pienillä yksityiskohdilla, jotka eivät heikennä auton virtaviivaisuutta: logon näkyvyydellä, takavalojen muodolla yms.