Miksi numeromerkit 6 ja 9 näyttävät toisiltaan ylösalaisin?

Kysytty

Miksi numeromerkit 6 ja 9 näyttävät toisiltaan ylösalaisin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Nykyään käytössä olevat arabialaiset numerosymbolimme ovat pitkällisen ja monivaiheisen kehityksen tulosta. Niiden alkuperä on intialaisen Bráhmî-aakkoston merkeissä, joita käytettiin jo ennen ajanlaskumme alkua. Bráhmî-aakkosissa oli lukuja 1-9 tarkoittavat erityiset numeromerkit, joissa voidaan jo havaita selviä yhtäläisyyksiä meidän numeroihimme 6, 7, 8 ja 9. Bráhmî-numeroiden 6 ja 9 eivät ole keskenään niin samanlaisia kuin arabialaiset numerot 6 ja 9, mutta kumpaisenkin tuleva hahmo näissä on kuitenkin nähtävissä. Perimmäiseen kysymykseen siitä, miksi nämä intialaiset numeromerkit sitten ovat sellaisia kuin ovat, ei valitettavasti ole annettavissa yksiselitteistä vastausta - useita keskenään kilpailevia teorioita kyllä.

Hyvä ja ytimekäs yleisesitys numeroidemme kehityksestä löytyy esimerkiksi teoksesta Matematiikan käsikirja (Tammi, 1994). Seikkaperäisempi esitys aiheesta sisältyy Graham Fleggin toimittamaan kirjaan Lukujen historia : sormilla laskemisesta tietokoneisiin (Art House, 2002). Bráhmî-numeroiden alkuperästä kiinnostuneille suosittelen tutustumista Georges Ifrahin teokseen Histoire universelle des chiffres (Laffont, 1994) tai sen englanninkieliseen laitokseen The universal history of numbers (Harvill Press, 1998), jossa tekijä esittää koko joukon mahdollisia teorioita numeromerkkien synnystä.