Miksi Nilsiän Tervaniementie on nimeltään Tervaniementie. Liittyykö Tervahautoihin joita ennen oli vai miihin. Tähän kysymykseen hauluaisin virkailijan tai…

Kysytty

Miksi Nilsiän Tervaniementie on nimeltään Tervaniementie.
Liittyykö Tervahautoihin joita ennen oli vai miihin.
Tähän kysymykseen hauluaisin virkailijan tai muun tahon vastaajan Nilsiän kirjastosta.
Mökkiläinen

Vastaus

Vastattu

Tervaniementie viittaa tervaan. Lastukosken kyläkirjan koonnut Matti Korhonen kirjoittaa teoksessaan Tervakangas -nimisestä kankaasta, joka sijaitsee Valkeisenjärven ja Huutoniemen välissä. Kankaalla on vieläkin nähtävissä tervahautojen jäänteitä. Kirjassa on myös kuva tervahaudasta.

Tässä kirjan "Lastukoski : rajojen kylä häikäilemättömien patruunoiden pihdeissä" (Lastukosken-Kylät ry 2008) saatavuustiedot Nilsiän ja Kuopion alueen kirjastoissa:
https://kuopio.finna.fi/Record/kuopio.1363669

0 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Kiitos vastauksesta.
Pitää kesällä piipahtaa.