Miksi "Neiti Etsivän" kirjailijat ovat ottaneet nimekseen Carolyn Keene, vaikkei häntä ole olemassakaan?

Kysytty

Miksi "Neiti Etsivän" kirjailijat ovat ottaneet nimekseen Carolyn Keene, vaikkei häntä ole olemassakaan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Carolyn Keene on kirjasarjan alkuperäisen kehittäjän ja kustantajan Edward Stratemeyerin luoma pseydonyymi eli salanimi. Salanimen taustalla ovat vuosien varrella olleet mm. Edward Stratemeyerin tyttäret Edna ja Harriet Stratemeyer, Mildred Wirt Benson, Walter Karig, Leslie McFarlane, James Duncan Lawrence, Nancy Axelrod, Priscilla Doll, Charles Strong, Alma Sasse, Wilhelmina Rankin, George Waller Jr. ja Margaret Scherf. Edellä mainituista erityisesti Mildred Wirt Bensonin panosta on sarjan tyylin ja Nancy Drewn (Suomessa Paula Drew) hahmon luonteen kehittäjänä pidetty erityisen tärkeänä.

Sarjan alkuperäinen kustantaja eli Stratemeyer Syndicate on vuosien mittaan ohjaillut voimakkaasti edellä mainittujen kirjailijoiden työtä. Voidaan siis ajatella, että kirjasarjan tekijä onkin Stratemeyer Syndicaten ympärille koottu tekijätiimi, johon kuuluu itse kirjailijoiden ohella mm. juonikuvioiden ideoinnista vastaavia kustannustoimittajia, jne.

Syy salanimen valintaan on varmaankin yhtenäisyyden luomisessa. Lukijat ja kirjojen ostajat voivat Carolyn Keenen nimen nähdessään olla varmoja siitä, että kyseessä on "Neiti Etsivä"-kirja. Toisaalta salanimen avulla voidaan varmistaa sarjan jatkuvuus. Yhden kirjailijan kyllästyttyä sarjaan, voitiin aina palkata uusi kirjailija jatkamaan edellisen työtä. Tämän ansiosta kirjasarja onkin ehtinyt paisua todella valtavaksi kokonaisuudeksi. Syyt ovat siis osaltaan liiketaloudelliset mutta toisaalta salanimellä on pyritty myös lukijaystävällisyyteen. Salanimen käyttäminen kirjasarjan tekijäryhmän nimenä on ollut suhteellisen tavallinen ilmiö, joten tässä suhteessa Carolyn Keene ei ole harvinainen erikoistapaus.

Tietoa Carolyn Keene salanimen taustasta löytyy mm. osoitteista:
http://nancy-drew.mysterynet.com/nancydrew/kids/nancy/carolyn-keene-aut…
http://www.lib.uiowa.edu/spec-coll/Bai/lapin.htm

18 ääntä

Kommentit

BTJ Kirjastopalvelun julkaisussa Mysteeri ratkaistavana avataan pidemmin Carolyn Keenen ja Stratemeyer-syndikaatin taustoja.