Miksi mustekynien muste on sinistä?

Kysytty

Miksi mustekynien muste on sinistä?

Vastaus

Vastattu

Mustekynän - tai kuivamustekynän eli kuulakärkikynän - muste voi itse asiassa olla muunkin väristä kuin sinistä, esimerkiksi mustaa, punaista tai vihreää. Todennäköinen syy sinisen musteen käyttämiselle on se, että ennen värikopioiden aikakautta sinisellä musteella tehty allekirjoitus osoitti allekirjoitetun dokumentin alkuperäisyyden. Mustavalkoisessa valokopiossa allekirjoitus näyttää mustalta, joten mustalla kynällä allekirjoitettua alkuperäistä dokumenttia on vaikeampi erottaa valokopiosta.

Sinisen musteen käyttäminen yleisesti on todennäköisesti historiallisesti melko uusi ilmiö, sillä arkistoissa olevissa todella vanhoissa dokumenteissa on yleensä käytetty mustaa mustetta (ja mahdollisesti punaista kohdissa, jotka vaativat erityistä korostamista).

Musteen historiasta kertoo mm. David N. Carvalhon teos Forty Centuries of Ink (1904) https://ia600900.us.archive.org/4/items/fortycenturiesi00carvgoog/fortycenturiesi00carvgoog.pdf