Miksi muistikku ei toista MP3 -tiedostoja järjestyksessä? Esimerkki: olen nauhoittanut viisi tärkeää keskustelua. Tallennan ne muistitikulle MP3 -muodossa…

Kysytty

Miksi muistikku ei toista MP3 -tiedostoja järjestyksessä? Esimerkki: olen nauhoittanut viisi tärkeää keskustelua. Tallennan ne muistitikulle MP3 -muodossa. Nimeän tallennukset numeroin 1, 2, 3, 4 ja 5. Tallentaessa tulee näkyviin kaavake "muokkaa metatiedoston tunnisteita". Kirjaan sinnekin talteen kunkin tiedoston numeron. Mutta kun kuuntelen sitten tallennuksia, niin muistitikku toistaa ne jossain ihan muussa järjestyksessä. Mistä tämä johtuu?

Vastaus

Vastattu

Muistitikku on vain muistiväline, joka toimii samalla logiikalla kuten mikä tahansa Windowsin kansio. Sen sisältöä voi toisin sanoen järjestää eri ominaisuuksien perusteella, mutta se ei sinällään toista sisältöään.

Se, missä järjestyksessä tikulla olevat äänitiedostot toistuvat, riippuu taas kokonaan siitä ohjelmasta, jolla ääntä kuunnellaan. Kun kysyjä ei ole tästä ohjelmasta tai laitteesta kertonut mitään, on vaikea varmuudella tietää, mikä ei-toivotun järjestyksen aiheuttaa. Mitään yleistä syytä siihen, etteivät tiedostot toistu "aakkos- tai numerojärjestyksessä", ei kuitenkaan pitäisi olla. Riippuen siitä, miten äänitiedostot on luotu, voi niissä kuitenkin olla sellaista ihmissilmälle näkymätöntä dataa, jonka seurauksena toistovaiheessa ne järjestyvät jollain muulla logiikalla, esimerkiksi tallennusjärjestykseen.

Jos saan kysyjältä tarkempia teknisiä tietoja, voin yrittää selvittää asiaa eteenpäin. Itse ongelma on tuttu, mutta käytettävät ohjelmat ja laitteet ovat tässä olennainen tieto.

Heikki Poroila