Miksi Mount Rushmore -vuoressa on juuri näiden Yhdysvaltain presidenttien kasvot? George Washington, Thomas Jeffersson, Theodore Roosevelt ja Abraham Lincoln.

Kysytty

Miksi Mount Rushmore -vuoressa on juuri näiden Yhdysvaltain presidenttien kasvot? George Washington, Thomas Jeffersson, Theodore Roosevelt ja Abraham Lincoln.

Vastaus

Vastattu

Kuvanveistäjä Gutzon Borglum valitsi nämä neljä presidenttiä massiiviseen teokseensa sillä perusteella, että he edustivat hänen näkemyksensä mukaan Yhdysvaltain siihenastisen historian tärkeimpiä tapahtumia.

Washington oli "maan isä" ja amerikkalaisen demokratian perustuksen luoja. Hänet Borglum otti mukaan kuvastamaan Yhdysvaltain syntyä.

Jefferson oli Yhdysvaltain itsenäisyysjulistuksen pääasiallisin kirjoittaja. Tämän lisäksi hän järjesti Louisianan oston Ranskalta, mikä kaksinkertaisti Yhdysvaltain maapinta-alan. Borglumille Jefferson edustaa Yhdysvaltain kasvua.

Roosevelt johti maata menestyksekkäästi 1800- ja 1900-lukujen taitteen nopean taloudellisen kehityksen aikana; hän heikensi ratkaisevasti trustien valtaa ja suuryritysten monopoliasemaa sekä kohensi tavallisen palkansaajan asemaa. Hän kuvastaa Borglumilla Yhdysvaltain kehitystä.

Lincoln puolestaan piti maan koossa sen yhtenäisyyttä vakavasti koetelleen sisällissodan aikana. Maan entisellään säilyttänyt Lincoln kuvastaa Borglumin työssä Yhdysvaltain pysyvyyttä.

Rooseveltilla oli puolellaan myös yksi merkittävä ei-sisäpoliittinen tekijä: Borglum halusi hänet ehdottomasti mukaan, koska Rooseveltin käyttämät silmälasit merkitsivät mielenkiintoista haastetta työn tekniselle toteutukselle.

Lähteet:
Why these four presidents?
Maailman 100 suurta ihmettä