Miksi monissa Pikkujättiläinen-sarjan tietokirjoissa on juuri norsun kuva yleensä joko kannessa tai selässä?

Kysytty

Miksi monissa Pikkujättiläinen-sarjan tietokirjoissa on juuri norsun kuva yleensä joko kannessa tai selässä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Norsu voisi olla viisauden symboli: lukemalla sisältörikasta Pikku jättiläistä omaksuu arvostettua viisautta. Norsua nimittäin on pidetty viisaana eläimenä ja myös voiman ja pysyvyyden symbolina. Esim. Hans Biedermannin Suuren symbolikirjan mukaan elefantti on myönteisiä mielikuvia herättävä symbolieläin ja ollut voiman ja viisauden vuoksi arvostettu.
Pikku jättiläisen tiedot toimivat myös muistin tukena. Norsun kuva
 voisi viitata myös norsun muisti -sanontaan. Tieteen Kuvalehden sivulla sanotaan näin: Sanonta norsun muistista ei ole syntynyt tyhjästä. Norsulla on erinomainen muisti, ja vanhat yksilöt ovat usein laumanjohtajia juuri siksi, että ne ovat elämänsä aikana painaneet mieleensä vaellusreitit, juomapaikat ja ravinnonlähteet. Norsun älykkyys ilmenee hyvänä muistina ja itsetietoisuutena. https://tieku.fi/elaimet/aivot-elainkunnan-suurimpien-aivojen-kolme-karjessa
Nämä ovat ehdotuksia norsun merkityksestä tässä yhteydessä. Kustantaja WSOY:llä saattaa olla arkistoissaan tietoa kansivalinnoista. https://www.wsoy.fi/