Miksi moneen kirjastoon saa tuoda sisälle koiria ja kissoja?

Kysytty

Miksi moneen kirjastoon saa tuoda sisälle koiria ja kissoja?

Vastaus

Vastattu

Kysymykseen on vastattu Kysy kirjastonhoitajalta palvelussa vuonna 2018 seuraavasti:

Osa kirjastojen asiakkaista on allergisia koirille. Siksi Helsingin kaupunginkirjasto on pyrkinyt takaamaan, että osassa kirjastoista voi asioida ilman pelkoa allergisista reaktioista. Kirjastot on valittu siten, että niitä olisi tasapuolisesti ympäri kaupunkia. Apulaisoikeusasiamies on osoitteesta https://www.oikeusasiamies.fi/fi/ratkaisut/-/eoar/4595/2015 löytyvässä ratkaisussaan pitänyt menettelyä ”toisaalta allergisten asiakkaiden oikeuksien ja toisaalta myös asiakkaiden koirien läsnäolon suhteen riittävinä ja oikeasuhtaisina”.

Kirjasto joutuu tässä – niin kuin monissa muissakin asioissa – tasapainottelemaan kahden asiakasryhmän toisistaan poikkeavien tarpeiden välillä.

Tähän vastaukseen voisi lisästä vielä tiedon siitä, että opaskoirat ja muut avustajakoirat saavat tulla työskennellessään kaikkiin kirjastoihin, myös niihin joissa koirat on muuten kielletty.