Miksi mikroaaltouunin ohjekirjassa ilmoitetaan että mikroaalto uunin pitää olla vähintään 85 cm lattiapinnasta?

Kysytty

Miksi mikroaaltouunin ohjekirjassa ilmoitetaan että mikroaalto uunin pitää olla vähintään 85 cm lattiapinnasta?

Vastaus

Vastattu

Syy lienee ensisijaisesti ergonominen. Uunin sisään tulee myös voida vaivattomasti nähdä, joten se ei saa olla liian matalalla - eikä liian korkeallakaan. Esimerkiksi Kuluttaja-lehden mikroaaltouunin ostajan opas ohjeistaa laitteen sijoittamisesta näin: "Sijoita mikroaaltouuni ergonomisesti hyvään paikkaan. Sopiva korkeus lattiasta on noin 70-110 cm. Älä laita laitetta niin korkealle, että kuumaa ruokaa on vaikea nostaa pois ruoan läikkymättä. Uunin sisään täytyy myös ulottua näkemään. Sijoita mikro siten, että vaaratilanteessa johto on helppo vetää pois seinästä."

Ostajan opas: mikroaaltouuni - Kuluttaja.fi - Tuotetestit verkossa

0 ääntä

Kommentit

Whirlpool mikron ohjekirjasta sanotaan,että uunin yläpuolella on oltava 30 cm tyhjää tilaa riittävän tuuletuksen varmistamiseksi.
Soitin myyjälle vastaus oli 5cm riittää. Soitin Whirpoolille vastaus oli on EU:n määräys oltava tuo teksti.
Soitin vakuutusyhtiölle vastaus oli pitää noudattaa Whirpoolin ohjeistusta vakuutusehdon täyttämiseksi.
Mitä minun pitäisi tehdä. Mikro on tarkoitus asentaa vanhan tilalle keittiökalusteisiin tuuletustila 5-6cm.?

Whirlpool mikron ohjekirjasta sanotaan,että uunin yläpuolella on oltava 30 cm tyhjää tilaa riittävän tuuletuksen varmistamiseksi.
Soitin myyjälle vastaus oli 5cm riittää. Soitin Whirpoolille vastaus oli on EU:n määräys oltava tuo teksti.
Soitin vakuutusyhtiölle vastaus oli pitää noudattaa Whirpoolin ohjeistusta vakuutusehdon täyttämiseksi.
Mitä minun pitäisi tehdä. Mikro on tarkoitus asentaa vanhan tilalle keittiökalusteisiin tuuletustila 5-6cm.?

"Sopiva korkeus lattiasta on noin 70-110 cm" Mielenkiintoista.
Kymmenisen vuotta sitten valmistuneessa yksityisessä "55+" senioritalossa mikrouunille osoitetun hyllyn alareuna on 132 cm:n korkeudella lattiasta. Lieden ja tiskipöydän vieressä oleva taso olisi sopivalla 90 cm:n korkeudella, mutta tupakeittiöön on suunniteltu laskutilaa niin niukasti, että sitä ei liikene mikrolle. Alle 160-senttisellä venymis- ja kiipeämiskyvyttömällä seniorilla jää siis uuni hankkimatta. Lisäksi hyllyssä on korkeussuunnassa tilaa 32 cm. joten uunin yläpuolelle ei voi jäädä montakaan senttiä ilmanvaihtotilaa.