Miksi mies- ja naishomoseksuaaleille on omat sanansa? Miksi miespuolinen on homo ja naispuolinen lesbo?

Kysytty

Miksi mies- ja naishomoseksuaaleille on omat sanansa? Miksi miespuolinen on homo ja naispuolinen lesbo?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ns. länsimaisen kulttuurin piirissä esiintyvät termit lienevät kaikki historiallisesti syntyneitä eli niihin ovat vaikuttaneet eri aikoina vallinneet käsitykset homoseksuaalisuuden syistä ja tuomittavuudesta. Osa nimityksistä on selkeästi tarkoitettu pilkallisiksi ("miehimys", "sodomiitti", "telaketjulesbo"), osa taas on homoseksuaalisten alakulttuurien itsensä kehittämiä termejä, joiden avulla omaa identiteettiä on pyritty ilmaisemaan ja ehkä rajaamaankin ("queer", "gay", "butch"). Suhtautuminen miesten ja naisten homoseksuaalisuuteen on historian eri vaiheissa ollut erilaista ja esimerkiksi Suomessa sanalla "homo" on tarkoittanut pääsääntöisesti aina miespuolista homoseksuaalia ihmistä. Naisten homoseksuaalisuutta on siedetty paljon paremmin - sitä ei ole edes pidetty samalla lailla rikollisena kuin miesten välisiä suhteita - ja ehkä myös sen takia sitä kuvaavaksi päätermiksi on valikoitunut eräänlainen kiertoilmaisu, kreikkalaisen Lesbos-saaren (Λέσβος, Lésvos) nimestä johdettu sana. Lesboksella oli antiikin aikana tytöille ja naisille tarkoitettu koulu, jossa mm. runoilija Sapfo toimi opettajana. Voidaan toisaalta pohtia, miten tai milloin latinankielisestä ihmistä tarkoittavasta termistä tuli seksuaalisen suuntautuneisuuden nimitys (homo on latinassa ihminen, mutta kreikan ὁμός, homós tarkoittaa samankaltaista ja on tässä tapauksessa tämän seksuaalitermin kantasana).

Eriytynyt kulttuurinen sanasto heijastaa myös sitä, että miesten ja naisten homoseksuaalisuutta on tutkittu hyvin erillisinä ilmiöinä. Vasta nykyään on yleisesti hyväksytty näkemys, jonka mukaan homoseksuaalisuus on sekä miehillä että naisilla sekoitus perimän ja ympäristön vaikutusta. Toisaalta on myös ymmärretty, että kaikki seksuaalisuus, myös homoseksuaalisuus, on monimutkainen ilmiö, jota ei edes kannata yrittää selittää yhdellä tai kahdella tekijällä. Ehkä tämän näkemyksen eräs seuraus on ollut se, että erilaisten seksuaalisten suuntausten terminologia on lisääntynyt valtavasti, ei siis pelkästään mies- ja naispuolisten homoseksuaalien kohdalla.

Heikki Poroila

7 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Millä perusteella "miehimys" on tarkoitettu pilkalliseksi nimitykseksi?