Miksi Matti on kukkarossa ja miksi hän on aina myöhässä ja miksi hän nukuttaa lapsia öisin ja säilyttää nesteitä taskussa? Mistä tämä mysteerinen monitoimimies…

Kysytty

Miksi Matti on kukkarossa ja miksi hän on aina myöhässä ja miksi hän nukuttaa lapsia öisin ja säilyttää nesteitä taskussa?

Mistä tämä mysteerinen monitoimimies-Matti on peräisin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sanonnoissa seikkaileva Matti ei taidakaan aina olla sama henkilö. Ilmeisesti Mattia on monissa ilmauksissa käytetty yksinkertaisesti miehen synonyyminä. Tämä lienee syynä myös Nukkumatin ja mattimyöhäisen syntyyn. Muita samaan tapaan käytettyjä nimiä ovat Jukka (unijukka, tiskijukka) ja Mikko (ovimikko, baarimikko, kipinämikko).

Sanontaan "Matti kukkarossa" Matti on ilmeisesti tullut Saksan kautta. Saksassa on ilmaisu "Matthäei am Letzten". Se tarkoittaa, että joku on lopussa terveydellisistä tai taloudellisista syistä. Sanonta on syntynyt Matteuksen evankeliumista, joka päättyy sanoihin ”Ja katso, minä olen teidän kannassanne kaikki päivät maailman loppuun asti”. Kukkarossa asusteleva Matti voidaan yhdistää myös shakkipelin mattiin eli lopputilanteeseen, jossa uhattu kuningas ei voi enää siirtyä tai suojautua mitenkään. Ilmaus "shakkimatti" tulee persiankielen sanoista "shah mat" (kuningas on kuollut).

Taskumatti puolestaan juontaa juurensa 1900-luvun alkuvuosiin ja kieltolain puolesta lobanneeseen raittiusmies Matti Helenius-Seppälään. Kieltolain astuttua voimaan kesällä 1919 kannettavat viinapullot nimettiin irvailumielessä ”taskumateiksi”.

Lähteet:

Jukka Parkkinen: Aasinsilta ajan hermolla
http://haku.helmet.fi/iii/encore/record/C__Rb1738813

Mikko-Olavi Seppälä: Suruton kaupunki - 20-luvun iloinen Helsinki
http://haku.helmet.fi/iii/encore/record/C__Rb2230491

29 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Mulla on taskumatti sekä varpunen joka oli se pirtupullo.

Vastausta olisi syytä päivittää, sillä Suruton kaupunki -teoksen väite taskumatti-sanan alkuperästä ei pidä paikkaansa.

Tämä selviää nopealla tutkiskelulla, esim. Kansalliskirjaston digiaineistoista, jonka sanomalehdistä ja kirjoista löytyy useita mainintoja saneesta taskumatti merkityksessä viinapullo tms. jo 1800-luvun puolesta välistä.

Yliopiston Wiipurilaisen osakunnan albumissa vuonna 1876 taskumatti ylitti kielirajan: understödd af löften om penningar och en sup från vår "taskumatti" löste slutligen deras tungors band, siis kansanrunoutta keräävien ylioppilaiden tarjoamat rahat ja ryyppy vapauttivat haastateltujen kielenkannat.
Opiskelijat olivat tuskin saaneet sanaa Matti Helenius-Seppälältä, joka täytti tuona vuonna vasta kuusi vuotta.

https://digi.kansalliskirjasto.fi/aikakausi/binding/1110982?term=taskum…