Miksi markkojen vaihto euroihin päättyi tiettynä päivänä?

Kysytty

Miksi markkojen vaihto euroihin päättyi tiettynä päivänä?

Miksi vaihtopäivänä virallisia kelpaavia markkoja ei voitu vaihtaa jollain vaikka huonommallakin vaihtosuhteella kyseisen päivän jälkeenkin?

Monessa perikunnassa löytyy vielä yllätyksenä markkoja.

Vastaus

Vastattu

Suomen pankki halusi välttää varojensa sitomista markkoihin. Ne eivät enää olleet virallista valuuttaa, mutta niihin oli sitoutunut paljon rahaa.

Suomen pankin vuosikertomuksessa 2012 todetään:"Rahoitusmarkkinoiden haavoittuvuuden vuoksi on tärkeää välttää epävarmuutta lisääviä tekijöitä. Vuonna 2012 tällaiseksi tekijäksi nousi markkinoiden läpinäkyvyyden osittainen puutteellisuus, joka vaikeutti pankkiriskien hinnoittelua. Vakuudellisen varainhankinnan lisääntymisen myötä kasvanut pankkien varojen sitoutuneisuus oli niin ikään yksi tekijä. Markkinoilla esiintyi myös epätietoisuutta siitä, miten vertailukelpoisia eri pankkien lainanhoitojoustot ja vakavaraisuuslaskennan riskipainot olivat" Suomen pankki

Markkoja palautui paljon, mutta niitä jäi myös paljon yksityisiksi muistoesineiksi. Suomen pankki

"Suomen Pankin mukaan lunastettavia markkoja on edelleen liikkeessä noin 1,66 miljardin markan arvosta. Valtaosa eli noin 740 miljoonaa on seteleitä.

- Pikemminkin 10 miljoonaa kuin 100 miljoonaa tulee nyt helmikuussa takaisin, Sainio arvioi." Ylen uutiset 29.2.2012

"Seteleitä jäi Aamulehden mukaan lunastamatta 737 miljoonan edestä, kolikoita 590 miljoonaa ja juhlarahoja 332 miljoonan markan edestä." Aamulehti 6.3.2012

Muutamissa EU-maissa kansallista valuuttaa vaihdetaan vieläkin rajoituksetta. Euroopan keskuspankki

Myöhemmin markkojen vaihto euroiksi hankaloitui senkin takia, että markan arvoa on hankala arvioida. Tilastokeskuksen rahanarvonmuunnin tai Suomen pankin rahanarvonlaskuri