Miksi madot eivät syö syksyllä kylvettyjä siemeniä?

Kysytty

Miksi madot eivät syö syksyllä kylvettyjä siemeniä?

Vastaus

Vastattu

Madoille eivät varmaan maassa itävät siemenet maistu. Kenties pellon lannoitteet ja kasvinsuojeluaineet karkottavat ne. Ne syövät mielellään hajoavaa kasvijätettä, mutta olosuhteiden on hyvä olla silloin lämpimän kosteita. "Lieroilla on myös makuaisti, aina ensin ne syövät sokeri‑ ja valkuaispitoiset kasvijätteet. Lopulta niillä on myös erityinen kemiallinen aisti, jolla ne voivat havaita mm. maan happamuutta, myrkkyjä ja lannotteita." Naturalehti 3.3.2017

7.7.2022 Lab.fi sivustolla oleva artikkeli kehuu matoja viljelijän tärkeiksi yhteistyökumppaneiksi.

Kysymys kannattaa vielä lähettää vaikkapa Luontoiltaan. https://yle.fi/aihe/s/luonto/luontoilta-osallistumisohjeet

Varastoituun viljaan iskevät monetkin tuholaiset, jotka voivat sitten haitata kylvetyn viljan itämistä. "Jyväkärsäkäs (Sitophilus granarius) on varastoidun vilja, kuten vehnän, rukiin, kauran, ohran ja maissia tuholainen. Se on levinnyt ympäri maapallon. Kärsäkkäät ovat Suomessa häröjen ohella viljan pahimpia tuholaisia. Kuvassa esiintyvän riisikärsäkkään (Sitophilus oryzae) ja jyväkärsäkkään toukat elävät ja piileskelevät viljan jyvissä, jonka vuoksi kärsäkkäitä voi olla vaikeata havaita. Naaras munii jyvään poraamaansa reikään, ja toukka kovertaa jyvän täysin ontoksi. Kärsäkkäät ovat jyvävarastojen tuholaisia, niitä esiintyy harvoin asunnoissa." kertoo Hyönteismaailma.fi

Syngentha.fi sivusto kertoo Karhukärpästen toukkien vahingoittavan liian aikaisin kylvettyä syysviljaa.

Ilmastoviisas sivustolle on kerätty 2016 tietoa viljan nykyisistä ja tulevista tuholaisista. Suurin osa niistä keskittyy kuitenkin kasvavan viljan korsien, lehtien tai siementen syömiseen.