Miksi lenkkareissa, jotka muutoin näyttävät samoilta, on miesten ja naisten koot erikseen? Miten sama kenkä eroaa toisesta samanlaisesta vain sillä perusteella…

Kysytty

Hei! Miksi lenkkareissa, jotka muutoin näyttävät samoilta, on miesten ja naisten koot erikseen?
Miten sama kenkä eroaa toisesta samanlaisesta vain sillä perusteella, että kenkä on miehelle/naiselle?
Mitä kokoa unisex kengät ovat? Mistä tiedän mille sukupuolelle kenkä on tarkoitettu, jos sitä sitä ei erikseen mainita, ja koko-oppaassa on erikseen m/n koot, että osaan tilata oikean koon!
KIITOS!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Miesten ja naisten jalat eroavat tutkimusten mukaan useilta osin toisistaan. Välillä on oletettu, että naisten jalat ovat samanlaiset kuin miesten mutta vain pienemmässä koossa, mutta esimerkiksi Luon ym. (2009) sekä Wunderlichin ja Cavanaghin (2001) tutkimuksissa tämä väite on kuitenkin kumottu. Miesten jalat ovat muun muassa keskimäärin leveämpiä ja pidempiä kuin naisten, mutta toisaalta varpaiden kohdalla naisten jalat kuitenkin vaativat suhteessa enemmän tilaa. Voi siis olla, että vaikka kengät päällepäin näyttävät samanlaisilta, on niissä kuitenkin eroja kengän sisällä. Miesten ja naisten koot eivät aina myöskään ole suoraan verrannaisia, vaan yleisesti naisten tulisi valita miesten kengissä keskimäärin n. kahta kokoa pienemmät kengät kuin tavallisesti (tosin tässä eri maiden kokoluokitukset saattavat myös poiketa toisistaan). On tietysti varsin mahdollista, että naisillekin löytyy miesten kengistä hyvin sopiva pari, sillä yksilöiden välillä kuten myös kenkien malleissa on eroja.

Hakutulosten perusteella ilmeisesti riippuu paljon kenkien valmistajasta, miten hyvin eroavaisuudet miesten ja naisten jaloissa on otettu huomioon ns. unisex kengissä. Jos vain mahdollista, kaikkein varmimpana pitäisin kenkien sovittamista paikan päällä kenkä- tai urheiluliikkeessä. Jos kuitenkin tilaat kenkiä verkosta, kannattaa lukea tarkkaan mitä kenkien valmistajan ja/tai nettikaupan sivuilla kengistä kerrotaan. Voit myös suoraan ottaa yhteyttä sivuun, josta aiot tilata, ja tiedustella heiltä tarkempia tietoja kengistä, varsinkin siinä tapauksessa jos on epäselvää ovatko kengät unisex-mallia vai ainoastaan jommallekummalle sukupuolelle tarkoitettuja. Omista jaloista otettu tarkka mitta auttaa varmasti tietoja kysellessä. Byrdien sivuilla neuvotaan lisäksi tarkistamaan, millainen palautuskäytäntö valitsemassasi verkkokaupassa on, jos tilaamasi kengät eivät olekaan sinulle sopivat.

Wunderlich ja Cavanagh : Gender differences in adult foot shape: implications for shoe design (2001)

Luo ym.: Comparison of male and female foot shape (2009)

https://www.athleticshoereview.com/differences-between-mens-and-womens-shoes.html

https://www.byrdie.com/how-to-convert-mens-and-womens-shoe-sizes-2988942

6 ääntä

Kommentit

Hei, opin Widetoes kenkäkaupassa sattumalta kun mietin voisiko miesten kenkiä käyttää, kun naisten kengän koko oli loppunut, että miesten ja naisten välisten kenkien koissa on eroja. Edestä kengät ovat suhteelisen yhtä leveitä, mutta miesten kengissä yläosa ja nilkan keskeltä on vähän leveempi kuin naisten kengissä.

Täältä voi lukea lisää kenkien koosta ja valinnasta:

https://www.widetoes.com/fi/paljasjalkakenka-tietoa/paljasjalkakenka-faq

Omin silminkin näkee, että keskimäärin miehillä on kaula, ranteet ja nilkat paljon paksummat kuin naisilla.