Miksi laivoja edelleen katoaa Bermudan kolmioon, jos sen sijaintipaikka on tiedossa? Onko kolmion alueella jotain erityistä syytä, miksi sen lähelle…

Kysytty

Miksi laivoja edelleen katoaa Bermudan kolmioon, jos sen sijaintipaikka on tiedossa? Onko kolmion alueella jotain erityistä syytä, miksi sen lähelle purjehditaan edelleen? Kuinka syvä meri on Bermudan kolmion kohdalla? Kuinka leveä Bermudan kolmion alue on ja kenelle sen hallinnointi kuuluu? Nämä kysymykset esitti 6-vuotias innokas esikoululainen :)

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Bermudan kolmio on suurelta osin myytti, jonka mittasuhteet ovat paisuneet. Sen sijainti on Floridan kärjen, Bermuda-saaren ja Puerto Ricon sisällä (tarkemmasta muodosta ei ole yksimielisyyttä), leveydeltään alue on toista tuhatta kilometriä ja käsittää sekä syvää että matalaa merta. Alueella esiintyy trooppisia myrskyjä, jotka saattavat nousta äkillisesti. Myös Golf-virralla voi olla osuutta merionnettomuuksissa, joiden varsinainen syy on kuitenkin varomattomassa tai taitamattomassa merenkäynnissä. Alueella on päivittäin paljon meri- ja lentoliikennettä, joka ei johda onnettomuuksiin tilastollisesti muita merialueita enempää. (Maapallolla on muitakin merialueita, joista olisi aivan yhtä hyvin voinut muodostua vastaavia myyttejä.)

Myrskyalttiuden lisäksi löytyy netistä googlettamalla monia muitakin selityksiä Bermudan kolmion katoamistapausten takaa. Ensinnäkin kaikki sen nimiin laitetut katoamiset eivät ole tapahtuneet siellä. Mainitaan myös alueella asuvia merieläimiä, jotka ovat vaaraksi veden varaan joutuneille. Monenlaiset yliluonnolliset selitykset ainakin voi sivuuttaa pelkkänä tarinointina. Kannattaa katsoa vaikkapa Wikipedia-artikkeli (joka puutteellisuuksineenkin on melko informatiivinen), jos aihe kiinnostaa tarkemmin.

19 ääntä

Kommentit

Sielä o ainakin pelottavaa matkustaa