Miksi Kysy.fi palvelu lakkautettiin ja sama palvelu toimii Kirjastot.fi/kysy palvelussa nykyisin?

Kysytty

Miksi Kysy.fi palvelu lakkautettiin ja sama palvelu toimii Kirjastot.fi/kysy palvelussa nykyisin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjastojen yhteinen valtakunnallinen Kysy kirjastonhoitajalta ei ole sama palvelu kuin Kysy.fi. Kysy kirjastonhoitajalta on perustettu 1998 ja se on toiminut verkossa vuodesta 1999 lähtien. Palvelun toimintaan ja sen kehitykseen voi tutustua tutkimala Kysy kirjastonhoitajalta 20 vuotta -historiikkia. Palvelun toimintaperiaatteet löytyvät info-osasta ja kysymyslomakkeen täyttöohjeista. Helsingin kaupunginkirjaston Kysy.fi jatkoi vuonna 2001 avatun IGS-palvelun toimintaa. Sen kohtalosta ei ole julkaistu tietoa. Asiasta täytyy kysyä Helsingin kaupunginkirjaston johdolta.

3 ääntä

Kommentit

Kysy.fi:n (ja sen vanhojen kysymysten, vastausten ja kommenttien) kohtalosta kysyttiin vähän aikaa sitten, taisi olla pariin kertaan. Jälleen vastauksissa kummastuttaa: olenko tullut maksaneeksi täysiä kunnallisveroja vuosikymmenten ajan sellaisenkin hallinnonalan ylläpitämiseen, jossa johto ei ole puheväleissä asiakaskontakteja hoitavan henkilökunnan kanssa. Omissa työpaikoissa olisi ollut outoa, jos en olisi voinut välittää asiakkailta tulleita kysymyksiä ylempiin portaisiin tai välittäminen olisi ollut tuloksetonta.

"Kysy kirjastonhoitajalta" ja "Kysy.fi" ovat kaiken aikaa olleet kaksi eri palvelua, se on tullut vuosien mittaan monesti esiin. Sekin, että Helsingin kirjastonhoitajat ovat voineet toimia molemmissa. Valtakunnassa on muitakin vastauspalveluja, kuten Kysy museolta.

Lähetin jo kauan sitten Helsingin kaupunginkirjastolle toivomuksen, että kysy.fi -palvelun yli satatuhatta kysymystä ja vastausta laitettaisiin johonkin saataville ja lupasivat selvitellä asiaa, mutta ilmeisesti ainakaan vielä tuo selvittely ei ole johtanut mihinkään konkreettisiin tuloksiin.