Miksi kutsutaan lenkkejä, joihin housujen vyö pujotetaan? (Varsinais-Suomessa klenksu tai lenksu)

Kysytty

Miksi kutsutaan lenkkejä, joihin housujen vyö pujotetaan? (Varsinais-Suomessa klenksu tai lenksu)

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kotimaisten kielten keskus ylläpitää ja päivittää verkosta löytyvää Suomen murteiden sanakirjaa. Termeillä klenksu tai lenksu ei valitettavasti löytynyt sanakirjasta yhtään mainintaa. Sanakirjasta löytyy kuitenkin maininta, että sanaa klenkki käytetään Marttilan ja Pöytyän seudulla, ja se tarkoittaa köydestä, langasta, vitsaksesta tai vastaavasta valmistettua (kiinnittämiseen tms. käytettävää) silmukkaa. Sanakirja tarjoaa esimerkkilauseeksi: "Housuissa on klenkki ja hakà." Tämän perusteella housuissa olevia lenkkejä, joihin vyö pujotetaan, voisi kutsua esimerkiksi housujen silmukoiksi. Kielitoimiston sanakirja määrittelee silmukan seuraavalla tavalla: "langasta, köydestä tms. taivutettu tav. rengasmainen umpinainen mutka t. kiemura, lenkki; sen muotoinen kuvio".

Toinen vaihtoehto voisi olla käyttää sanaa lenkki ja nimittää niitä yksinkertaisesti housun lenkeiksi tai vyölenkeiksi. Esimerkiksi Google-haku tuottaa paljon tuloksia termillä vyölenkki. Virallista ja erillistä termiä nimenomaan housuista löytyville silmukoille/lenkeille ei vaikuttaisi olevan.

Lähteet

Kielitoimiston sanakirja. Kotimaisten kielten keskus. https://www.kotus.fi/sanakirjat/kielitoimiston_sanakirja (luettu 3.12.2021)

Suomen murteiden sanakirja. Kotimaisten kielten keskus. https://kaino.kotus.fi/sms/?p=main (luettu 3.12.2021)

1 ääntä

Kommentit

Meillä kotona Helsingissä niitä ainakin kutsuttiin nimellä vyölenkki, ja samaa sanaa käytti koulussam myös käsityönopettaja.

Vyölenkki-googlaus tuo runsaasti kuvia, jotka liittyvät vyöhön mutta eri tavalla.

Meilläpäin: raksi
Raksi on myös Perussanakirjassa (1992) ja Kielitoimiston sanakirjassa (2012), merkityksessä silmukkamainen kiinnityslenkki. Murteiden sanakirja ei ulotu vielä r-alkuisiin sanoihin asti.

Vyölenkki on vaatetusompelijoiden käyttämä termi tälle.