Miksi kutsutaan ilmiötä, kun nouseva aurinko paistaa pilvilautan läpi ja on usein tällöin hyvin punertava? Aurinko ei myöskään häikäise tällöin kovinkaan…

Kysytty

Miksi kutsutaan ilmiötä, kun nouseva aurinko paistaa pilvilautan läpi ja on usein tällöin hyvin punertava? Aurinko ei myöskään häikäise tällöin kovinkaan paljoa, vaan on hyvin pehmeä, hohtava pallo jota pystyy tutkailemaan ilman aurinkolaseja.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

En löytänyt tälle ilmiölle vastausta sääilmiöistä kertovasta kirjallisuudesta, joten varmistin asian Ilmatieteen laitokselta. Sieltä todettiin, ettei juuri auringon punaisuudelle löydy omaa erityistä nimeä.
Auringon noustessa tai laskiessa pilvettömällä taivaalla se näyttää punertavalta. Tämä johtuu siitä, että auringon ollessa matalalla taivaanrannassa auringon säteet joutuvat kulkemaan pisimmän matkan halki ilmakehän, jolloin sininen sirottuu auringon valosta pois ja jäljelle jäävät punertavat värisävyt. Ilmassa leijuvat epäpuhtaudet, savu, utu yms. aiheuttavat samanlaisen sinistä valoa hävittävän ilmiön; savun ja udun läpi aurinko näyttää punertavalta.

Tätä fysikaalista ilmiötä, joka aiheuttaa auringon valon punertumisen (ja myös esim. pilvettömän taivaan sinisen värin) on nimeltään Rayleigh’n sironta. Sironta on siis yleisesti sitä, että valon muuttaa suuntaansa osuessaan johonkin, ja Rayleigh’n sirontaa silloin, kun valo siroaa aallonpituuttaan paljon pienemmistä hiukkasista (esim. ilman molekyylit tai hieno pöly/savu), jolloin lyhyet (siniset) aallonpituudet siroavat enemmän kuin pitkät (punaiset).