Miksi kultakuoriaisen kuoressa on kolosia?

Kysytty

Miksi kultakuoriaisen kuoressa on kolosia?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kultakuoriainen on helppo tunnistaa isosta koostaan (14-21 mm) ja metallinvihreästä väristään. Hyvin samannäköinen laji on kuparikuoriainen. Lajit voi tunnistaa pään etureunan muodosta. Kultakuoriaisella pään etureuna on selvästi aaltoileva. Kultakuoriainen pitää lentäessään kovaa ääntä, eikä se avaa peitinsiipiään.

Aikuiset kuoriaiset vierailevat kukilla syömässä siitepölyä ja heteitä, toisinaan myös kukkien terälehtiä. Toukat syövät maatuvaa kasvijätettä ja niitä löytää usein puutarhakompostista. Toukkien kehitys kestää muutaman vuoden. Selitystä tuohon kuoren etureunan aaltoilevaan muotoon en kyllä valitettavasti löytänyt mistään kirjaston kovakuoriaskirjasta. Yle Areenasta muuten löytyy dokumentti: Pronssilisko ja kultakuoriainen – luonto hehkuu ihmeellistä kauneutta, kun katsoo läheltä. Siinä auringon valossa kultakuoriaisen kuoren sanottiin aiheuttavan optisen harhan saalistavien lintujen ja  ultraviolettinäkö ei pysty hahmottamaan kultakuoriaisen ääriviivoja.

Lähde. Suomen Luonto: ötökkätieto.

Yle Areena: Pronssilisko ja kultakuoriainen.