Miksi koko maailmassa on enemmän miehiä, mutta esimerkiksi Suomessa naisia on enemmän? Onko yleensä niin, että kehittyneissä maissa naisia on enemmän?

Kysytty

Miksi koko maailmassa on enemmän miehiä, mutta esimerkiksi Suomessa naisia on enemmän? Onko yleensä niin, että kehittyneissä maissa naisia on enemmän?

Vastaus

Vastattu

Oheisessa artikkelissa tarkastellaan sukupuolijakaumaa maailmassa (englanniksi)
https://ourworldindata.org/gender-ratio
Siinä kerrotaan mm. että poikia syntyy enemmän kuin tyttöjä, mutta naiset elävät pidempään kuin miehet ja muita syitä jakaumaan.

Artikkelissa on hyvä kartta, jossa näkyy naisten osuus kunkin valtion väestöstä vuonna 2020.

Maailmanpankin tilasto naisten osuudesta väestössä maittain (englanniksi)
https://data.worldbank.org/indicator/SP.POP.TOTL.FE.ZS
Maalistan lopussa on vertailu maiden eri maakokonaisuuksien mukaan kuten esim. tulotason ja maan kehittyneisyyden mukaan.

9 ääntä

Kommentit

Ohhoh, huolella katselin lukuja ja hämmästyin muutamankin maan kohdalla naisia 28-35%, mitä siellä tyttövauvoille tapahtuu?