Miksi koirat syövät toisen koiran ulostetta, vain määrätynlaista, ei kaikkea ?

Kysytty

Miksi koirat syövät toisen koiran ulostetta, vain määrätynlaista, ei kaikkea ?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ulosteiden syönti eli koprofagia on varsinkin nuorten koirien omaksuma tapa. Mistä tämä johtuu ei aivan varmasti tiedetä. Muutamia teorioita asiasta toki on. Nuorilla koirilla se voi olla pelkkää uteliaisuutta, tarhakoirilla se voi johtua askartelun puutteesta, muilla koirilla saattaa kyseessä olla sairaus tai puutostauti.

Vaikka jyrsijät syövätkin suurimman osan ulosteistaan pitääkseen suoliston bakteerikannan toimintakykyisenä, ei koirilla ole havaittu fysiologista syytä koprofagiaan. Oma tai toisten koirien huonosti sulamaton uloste voi olla kuitenkin ravinteikasta, varsinkin B-vitamiinien suhteen. Ravinteita sisältävää ulostetta voi aiheuttaa liiallinen kuivamuonien syönti tai haimavika. Tällainen uloste kiinnostaa puutosten vaivaamaa koiraa. Myös tiettyjen tärkkelystä ja proteiinia hajottavien entsyymien puute voi aiheuttaa koprofagiaa.

Terve koirakin on luonnollisesti kiinnostunut toisten koirien ulosteista. Syy tähän on ulostaessa perärauhasista ulosteeseen sekoittuva voimakashajuinen erite, joka toiminee eräänlaisena koirien käyntikorttina. Toisen koiran tunnistamiseen tosin riittää yleensä pelkkää jätöksen haistaminen.

Koprofagiaa voi yrittää estää. Kurinpalautus onnistuu harvoin. Hyvin sulavien ravinteiden, valkuaisen ja B-ryhmän vitamiinien runsasta käyttöä voi kokeilla.

Tarkemmin koprofagiasta ja koirien käyttäytymisestä alla olevista lähteistä.

Eläinlääkäri Riitta Aho koprofagiasta: http://www.goldenring.fi/jalostus/koprofagia.htm

Saki Paatsama: Terve ja sairas koira (Otava 1995)
Desmond Morris: Miksi koiraa hautaa luun ja monta muuta kysymystä koiran elämästä (WSOY 1987)

Nettisivuja aiheesta löytyy lisää esim. Google-haulla: koira koprofagia

Muita koirien käyttäytymistä käsitteleviä kirjoja löytyy kirjastosta asiasanoilla: koira ja käyttäytyminen