Miksi kirjastot tarjoavat harjoittelijoilla ja kesätyöntekijöille huomattavasti alempaa palkkaa kuin vakituisille, vaikka työtehtävät voivat olla hyvin lähellä…

Kysytty

Miksi kirjastot tarjoavat harjoittelijoilla ja kesätyöntekijöille huomattavasti alempaa palkkaa kuin vakituisille, vaikka työtehtävät voivat olla hyvin lähellä toisiaan? Eikö kirjastoissa arvosteta alan opiskelijoita?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjastoissa arvostetaan kovasti alan koulutusta ja opiskelijoita: sitä kautta saadaan alalle uusia, päteviä työntekijöitä. Kuitenkin vasta pätevälle eli valmiiksi kouluttautuneelle maksetaan pätevän palkka. Hiukan lisäpalkkaa saa myös kokemuksesta, eli palkkaa nostavat tehdyt työvuodet. Joistakin erityistehtävistä voi myös saada palkanlisän.

4 ääntä

Kommentit

Harjoittelupalkat ovat kirjastoissa pääosin 1000-1300 euroa. Työtehtävät ovat joissain paikoissa lähellä kirjastonhoitajan tehtäviä. Ei sen palkan tietenkään sama tarvitse olla kuin vakituisella, mutta jotain rajaa.