Miksi kirjaston tietokoneet ovat niin hitaita ja jäävät usein jumiin tai ns. tilttaavat?

Kysytty

Miksi kirjaston tietokoneet ovat niin hitaita ja jäävät usein jumiin tai ns. tilttaavat?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Käynnissä olevat ohjelmat Helsingin kaupunginkirjaston Asko-asiakastietokoneilla toimivat yleisesti varsin hyvin.

Sisäänkirjautumisessa voi esiintyä hitautta. Asko-tietokoneiden sisäänkirjautumiseen vaikuttaa se, että käyttäjän henkilökohtaiset asetukset (esim. kielivalinta) sisältävä käyttäjäprofiili sijaitsee palvelimella eikä Asko-työasemassa itsessään. Haku palvelimelta on aina vähän hitaampaa, kuin työaseman omasta muistista. Lisäksi yhteyden muodostamiseksi on tarkastettava monta tekijää kirjastojärjestelmästä ja ajanvarausjärjestelmästä.

Ohjelmien avautumiseen vaikuttaa se, että ne avautuvat palvelimelta eikä työasemilta. Eri ohjelmat sijaitsevat eri palvelimilla. Palvelimet voivat olla myös satunnaisesti ruuhkautuneita. Järjestelmässä on yli 400 työasemaa jolloin ruuhkahuippuina kirjautumiset ja ohjelman käynnistymiset kestävät vähän pidempään.

Palvelinympäristössä on lisäksi eräs ominaisuus, joka hidastaa käyttöä. Jos nimittäin kaikki ohjelmat suljetaan ja sen jälkeen avataan mikä tahansa ohjelma, yhteys Citrix-palvelimelle täytyy luoda uudestaan, jolloin ohjelman avautuminenkin taas kestää kauemmin. Siksi työskentelyn nopeuttamiseksi kannattaa pitää ainakin yhtä ohjelmaa avoinna koko istunnon ajan.

Palvelinympäristö on kuitenkin turvallinen vaihtoehto yleisökoneiden ratkaisuksi. Kun käyttäjä kirjautuu istunnon päätteeksi ulos, muilla ei ole mitään mahdollisuutta päästä käsiksi hänen sivuhistoriaansa, tallennuksiinsa, käyttäjätunnuksiinsa tms. henkilökohtaisiin tietoihin.