Miksi kirjastoilla on sekä Kysy kirjastonhoitajalta että Kysy.fi?

Kysytty

Miksi kirjastoilla on sekä Kysy kirjastonhoitajalta että Kysy.fi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysy kirjastonhoitajalta -palvelu aloitti 1998 yleisten kirjastojen yhteisellä etusivulla. Kysy.fi syntyi nimellä iGS Bill Gates-säätiön palkintorahan turvin Helsingin kaupunginkirjastossa 2001. Alunperin palveluilla oli jonkin verran eroa: Kysy kirjastonhoitajalta oli valtakunnallinen palvelu, jossa Suomen kirjastot yhdessä tarjosivat tietopalvelua verkossa, iGS taas oli myös verkkotietopalvelu, mutta sillä oli fyysinenkin laitteisto ja se kulki messuilla ja tapahtumissa tarjoamassa henkilökohtaista tietopalvelua. Sen vastaajat olivat Helsingin kaupunginkirjaston työntekijöitä. iGS:n tärkein motto alkutaipaleella oli madaltaa kynnystä kysyä kirjastosta, missä myös onnistuttiin. iGS vaihtui Kysy.fi:ksi vuonna 2013.

Molemmat palvelut ovat kehittyneet eri tavoin ja niissä on kokeiltu monenlaisia tapoja palvella asiakkaita. Tällä hetkellä Kysy kirjastonhoitajalta on edelleen valtakunnallinen verkossa toimiva tietopalvelu. Kysy.fi on suljettu.

Aivan samanlaisia palvelut siis eivät olleet. Syy siihen, miksi niitä oli kaksi, on siis historiallinen eikä välttämättä ole ollut aivan selvä meille kirjastolaisillekaan.

Kysy kirjastonhoitajalta 20 vuotta, https://www.kirjastot.fi/sites/default/files/content/kysy-kh-historia-20v-web.pdf

iGSin historiaa on esim. opinnäytetyössä vuodelta 2010, https://trepo.tuni.fi/bitstream/handle/10024/81481/gradu04224.pdf?sequence=1&isAllowed=y ja Kysy.fi:stä ja iGS:stä opinnäytetyössä 2015,https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/95962/Nylen_Tiina.pdf;jsessionid=970F7F11893F535EA918D453EF564488?sequence=1

Palvelujen yhdistämisestä tehtiin selvitys vuonna 2007, https://www.kirjastot.fi/kysy-kirjastonhoitajalta-2007. Se ei johtanut palvelujen yhdistämiseen. Myöskään selvitystä ei enää löydy julkisesti verkosta.

4 ääntä

Kommentit

Onko Suomen Urheilukirjaston kirjat kaukolainattavissa vai onko se vain käsikirjasto?