Miksi kielen näyttämistä on perinteisesti paheksuttu ja pidetty epäkohteliaana?

Kysytty

Miksi kielen näyttämistä on perinteisesti paheksuttu ja pidetty epäkohteliaana?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kielen näyttämisen paheksuttavuus ja epäkohteliaisuus liittyvät eleen "lapselliseen" alkuperään. Kieli työntyy ulos aina, kun pikkulapsi hylkää sille tarjotun ruoan. Tästä yksinkertaisesta alusta, jolla on täsmällinen kohde, se kehittyy yleiseksi hylkäyssignaaliksi ja sitä kautta loukkaukseksi, kun kielen näyttämiseen sisältyy ikään kuin ajatus eleen kohteena olevasta henkilöstä pikkulapsen tasolla olevana, jolle on kommunikoitava tällaisia infantiileja keinoja käyttäen. Sellaisiakin kulttuureja tosin on, joissa kielen näyttämiseen ei sisälly ajatusta loukkauksesta: esimerkiksi joissain Tiibetin osissa tervehditään kieltä näyttämällä.

Lähteet:
Roger E. Axtell, Gestures : the do's and taboos of body language around the world
Desmond Morris, Bodytalk : a world guide to gestures