Otsikko
Miksi keväisin ja syksyisin kelloa siirretään? Millä perustein tapa on alkanut? Mitä hyötyä siitä on?

Kysytty

Miksi keväisin ja syksyisin kelloa siirretään? Millä perustein tapa on alkanut? Mitä hyötyä siitä on?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Heikki Ojan Aikakirja-teoksessa kerrotaan, että Keski-Euroopassa otettiin kesäaika käyttöön energiansäästön vuoksi. Sähkön käyttö saadaan vähenemään kun pimeä iltatunti vaihtuu valoisaan aamutuntiin. Suomi liittyi mukaan lähinnä siksi, että aikaero tärkeisiin kauppakumppaneihin pysyisi samana.
Kesäaikaa kokeiltiin Suomessa jo 1942, mutta se otettiin uudelleen käyttöön v. 1981. Katso tarkemmin kesäaika
https://helda.helsinki.fi/server/api/core/bitstreams/7c1805a7-8bd7-4ea3…