Miksi kerma/maito juoksettuu tai "lörähtää" pohjalaisittain niin perunagratiinissa kuin uuniohrapuurossakin.? Onko syy suolan? Suolahan laitetaan ruokaan ennen…

Kysytty

Miksi kerma/maito juoksettuu tai "lörähtää" pohjalaisittain niin perunagratiinissa kuin uuniohrapuurossakin.? Onko syy suolan? Suolahan laitetaan ruokaan ennen uuniinpanoa, niin ainakin minä teen. Ruoka on ikävän kokkareista ja eikä yhtään kermamaista.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tavallisin syy maidon juoksettumiseen ovat ruuan happamat raaka-aineet, kuten tomaattisose, sinappi, viini, kasvikset ja hedelmät sekä niistä tehdyt mehut. Ne olisi hyvä lisätä ruokaan vasta valmistamisen loppuvaiheessa.

Ainakaan uuniohrapuurossa näitä aineita tuskin kuitenkaan on. Myös suola voi juoksettaa maidon, kuten arvelitkin. Se kannattaa lisätä vasta valmiiseen ruokaan.

Maidon käytöstä ruuanvalmistuksesta löytyy tietoa ja vinkkejä vaikkapa Maito ja Terveys ry:n sivuilta:

http://www.maitojaterveys.fi/index.php?id=3&n=147

12 ääntä

Kommentit

Tämä sama kai pätee kahvin ja maidon suhteen, kun maito on melkein vanhaa? Olen kokeillut "melkein vanhalla maidolla, että kun laittaa maitoa kahviin, maito juoksettuu, mutta kun laittaa ensin maidon ja sitten vasta kahvin, niin eipä juoksetukkaan. Ei tosin päde jo todella vanha maidon suhteen, mutt silloin liian vanhan maidon tunnistaa jo hajusta.