Miksi kengät olivat ennen vanhaan niin kalliita? Olisi varmaan ollut mahdollista saada pohjan verran paksua nahkaa haltuunsa ja jokin tekstiilipäällys?…

Kysytty

Miksi kengät olivat ennen vanhaan niin kalliita? Olisi varmaan ollut mahdollista saada pohjan verran paksua nahkaa haltuunsa ja jokin tekstiilipäällys? Puuttuiko vain tietotaito?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

"Kengän valmistuksessa on yli sata vaihetta. Ensimmäinen ja kaikkein tärkein on lestin valmistus; lesti on käsin veistetty puinen tai muovista muotoiltu muotti ihmisjalasta. Yksin se määrää kenkäholvin muodon ja kuinka tasaisesti käyttäjän paino jakautuu jalkaterälle.(--) Jokaista kenkämallia varten tarvitaan erilainen lesti valmistetaan kenkä sitten käsin tai koneellisesti. Lestinteko vaatii suurta taitoa ja kokenutta, muodin tuntevaa silmää."
(Linda O´Keeffe: Kenkä. Avokkaiden, saapikkaiden ja sandaalien kunniaksi, a. 17-18)

Kengäntekijä eli suutari joutuu tekemään jopa 35 mittausta ruumiinpainon jakautumista osoittavan "jalanjäljen" mukaan. Lisäksi on päätettävä kengän kartion korkeus ja oikea kaarteen muoto. (Emt., s. 18.)

Huonosti tehdyistä tai istuvista sekä vääränkokoisista kengistä seuraa käyttäjille jalka- ja urheiluvammoja. Ei siis ole lainkaan samantekevää, millaisia kenkiä käyttää. Jalkavaivat ovat harvinaisia ihmisillä, jotka liikkuvat paljain jaloin. Esim. Suomen ilmasto asettaa kuitenkin paljain jaloin kulkemiselle melkoisia rajoituksia, erityisesti talvisin. Entisaikaan monet köyhät lapsetkin joutuivat pysyttelemään talvisaikaan sisällä, jos perheellä ei ollut varaa hankkia lapsille kenkiä.

Jalkavaivoista tarkemmin, ks. esim. linkki:
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=jal00…

Kenkien historiasta Pohjoismaissa löydät tietoa esim. seuraavasta teoksesta:
June Swann: History of Footwear in Norway, Sweden and Finland. ISBN 91-7402-323-3.
Helmet-verkkokirjastosta:
http://www.helmet.fi/search*fin/X?SEARCH=keng%C3%A4t+historia&searchsco…