Otsikko
Miksi kärpäsen pää on "kuplamainen" silloin kun se kuoriutuu kotelostaan?

Kysytty

Miksi kärpäsen pää on "kuplamainen" silloin kun se kuoriutuu kotelostaan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Joillakin kärpäslajeille muodostuu kotelovaiheessa kotelokoppaan ns. otsarakko, joka täyttyy ruumiinnesteellä ja pullistuessaan puhkaisee kotelokoppaan reiän. Kun kärpänen on päässyt vapaaksi kotelosta, neste vetäytyy takaisin ruumiiseen, rakon iho oikenee pään pintaan ja kovettuu siihen vähitellen. (Lähde: Sandhall, Andersson, Sääsket ja kärpäset, 1980, s. 9-12) Tämä otsarakko varmaankin selittää pään kuplamaisuuden.