Miksi kaneilla ja jäniksillä on lyhyt häntä?

Kysytty

Miksi kaneilla ja jäniksillä on lyhyt häntä?

Vastaus

Vastattu

Metsäeläintieteen professori Heikki Henttonen vastasi tähän kysymykseen vuonna 2012 näin: "Jäniseläinten alkuperäistä asuinympäristöä olivat Keski-Aasian laaja arot, joissa maahan kaivautuminen on ollut tärkeä hengissä pysymisen edellytys. Maahan kaivautuessa hännästä on vain haittaa, ja tämän takia häntä on kehittynyt lyhyeksi. Useimmat maailman kaniinit elävät yhä maan alla. Niiden häntä onkin pysynyt hieman lyhyempänä kuin maan päällä paremmin viihtyvillä jäniksillä."

Evoluution näkökulmasta hännän olemassaolo tai pituus ovat olosuhteiden mukaan suhteellisen helposti muuttuva ominaisuus. Useimmissa tapauksissa emme kuitenkaan voi tarkasti ja yksiselitteisesti todeta yhtä tai edes kahta syytä johonkin tiettyyn ominaisuuteen. Esimerkiksi ilveksen, jolla myös on muista kissapedoista poiketen töpöhäntä, korvatupsujen funktiota ei ole varmuudella pystytty toteamaan. Monet ominaisuudet ovat kompromisseja, toiset taas hyvin erikoistuneita kuten esimerkiksi majavan litteä häntä.

Heikki Poroila