Miksi kaikista "suuhunpantavista" tuotetiedoissa ei löydy merkintää onko gluteeniton vai ei? Esim makeiset, juomat,ym. Kaupassa menee aikaa turhan paljon…

Kysytty

Miksi kaikista "suuhunpantavista" tuotetiedoissa ei löydy merkintää onko gluteeniton vai ei? Esim makeiset, juomat,ym. Kaupassa menee aikaa turhan paljon tuoteselosteita lukiessa ja sittenkään ei asiat selviä kun on noita E-koodeja ym. epämääräistä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tähän mennessä gluteiinittoman tuotteen merkin käyttöoikeuden on saanut 230 tuotetta.

Keliakialiiton internetsivuilla (http://www.keliakialiitto.fi/liitto/merkki/ ) on lueteltu kaikki kesäkuussa 2013 gluteenittoman tuotteen merkin käyttöoikeuden saaneet tuotteet.

Luettelossa on mukana paitsi leivonnaisia ja makeisia myös jauhoja ja eineksiä.

Keliakialiiton mukaan ”merkki voidaan myöntää vain Suomessa toimivien tuottajien, valmistajien, valmistuttajien, pakkaajien ja/tai maahantuojien gluteenittomille tuotteille.”

Myös sellaisia tuotteita, joissa ei ole gluteiiniton-merkkiä, voi käyttää. Tällöin pakkausmerkinnät tulee lukea huolella, koska tuotteessa saattaa olla gluteiinia, vaikka tuotteen nimessä sitä ei ole mainittukaan.