Miksi jos jossain sellaisessa maassa, missä bussiturmat ovat yleisiä, tapahtuu bussiturma, siitä kerrotaan koko maailmalle, mutta jos Suomessa tapahtuu…

Kysytty

Miksi jos jossain sellaisessa maassa, missä bussiturmat ovat yleisiä, tapahtuu bussiturma, siitä kerrotaan koko maailmalle, mutta jos Suomessa tapahtuu sellainen, niin ei siitä varmasti kerrota ihan kaikkialla? Johtuuko se siitä, että Suomi on niin pieni maa? Olen löytänyt suomenkielisen uutisen, jossa kerrotaan Ecuadorissa tapahtuneesta bussiturmasta, eikä sekään mikään hirveän suuri maa ole. Asukkaita 15 miljoonaa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ei ole olemassa mitään mallia, jonka perusteella voisi tietää, mistä onnettomuuksista lehdet kirjoittavat, mistä eivät. Muille kuin ehkä paikalliselle lehdelle bussionnettomuus on yksi mahdollinen uutinen tuhansien joukossa. Siihen, tuleeko se ylipäätään välitetyksi jonkun uutispalvelun myötä laajemmalla, vaikuttaa turman mittaluokka ja mahdolliset erikoisolosuhteet. Valitettavasti näyttää hyvin keskeinen tekijä olevan kuolleiden lukumäärä.

Uutisrunsauden keskellä tulee helposti sellainen illuusio, että kaikki julkaisevat "kaikki" uutiset. Näin ei kuitenkaan ole, vaan jokaisessa lehdessä uutistoimitus karsii suurimman osan tarjolla olevista uutisista jollain perusteella. Lehti pyrkii valitsemaan uutisen, joiden se uskoo kiinnostavan lukijoita. Samalla pyritään vakuuttamaan mainostajat siitä, että lehti osaa valita myös mainosten lukijoita kiinnostavia juttuja.

Siihen, ylittääkö jossain pienessä maassa tapahtunut pieni tai keskimääräinen onnettomuusuutinen kansainvälisen uutiskynnyksen, vaikuttaa niin moni asia, että käytännössä voidaan puhua sattumasta. Yleensä esimerkiksi yksikin omanmaalainen uhri madaltaa uutiskynnystä. Samoin käy, jos turmassa sai surmansa joku yleisemmin tunnettu ja seurattu henkilö. Vähäinenkin onnettomuus on iso uutinen, jos kuollut on todella tunnettu henkilö, eikä tälläin ole merkitystä sillä, miten pienessä maassa onnettomuus on tapahtunut. Koulutustaso maassa, johon uutisia tehdään, vaikuttaa myös valinnan perusteisiin.

Valitettavasti uutismaailma on sillä lailla raadollinen, että kaukainen onnettomuus, jossa kuoli vain lukijoille tuntemattomia ihmisiä, ei lähtökohtaisesti ylitä uutiskynnystä ollenkaan. Jos onnettomuuteen ei kyetä liittämään mitään sensaatiomaista (kuten tsunamia, 200 metrin pudotusta jyrkkää kalliorinnettä, joutumista tulivuoren uhriksi tms.), uutinen jää lähes aina paikalliseksi. Joskus luemme uutisista jostain kaukaisesta onnettomuudesta vain siksi, että uutissivulla oli pieni aukko, johon tarvittiin pikku-uutinen.

Heikki Poroila