Miksi jalkapallon Euroopan-mestaruuskilpailuissa ei nykyään pelata pronssiottelua?

Kysytty

Miksi jalkapallon Euroopan-mestaruuskilpailuissa ei nykyään pelata pronssiottelua, mutta maailmanmestaruuskilpailuissa pelataan ja myös Aasian- ja Afrikan-mestaruuskilpailuissa? Mielestäni olisi hyvä, jos kolme parasta joukkuetta saisivat mitalin, vaikka ymmärrän kyllä, että kaikilla ei välttämättä ole intoa pelata pronssista, kun kaikkihan tietenkin haluavat kultaa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pronssiottelun puuttumiseen ei ole mitään virallista selitystä. Todennäköisesti suurin syy on yleinen vähäinen kiinnostus yleisön ja pelaajien taholta. Pronssiottelua ei nähdä riittävän houkuttelevana, kun välierissä hävinneiden joukkueiden suurin panos on jo mennyt. Jalkapallossa pronssimitali ei muutenkaan edes MM-kisoissa ole niin arvostettu kuin monissa muissa urheilulajeissa. Myös pronssiottelun sovittaminen kisaohjelmaan tuo lisähaasteen, jos ottelun täytyy olla päivää ennen finaalia.

Lähde:

http://www.spiegel.de/sport/fussball/fussball-em-2016-warum-gibt-es-kein-spiel-um-platz-drei-a-1102000.html